A-
 A 
A+
Open login

Μια ταινία διχάζει την Ιαπωνία

Στο επίκεντρο του «Ορμου» μια κοινότητα που ασχολείται με την αλιεία δελφινιών

ΤΟΚΙΟ. Η προβολή του βραβευμένου με Οσκαρ ντοκιμαντέρ «Ο Ορμός» («Τhe Cove») πρόκειται να ξεκινήσει τις  ερχόμενες ημέρες σε πολλές κινηματογραφικές αίθουσες στην Ιαπωνία, παρά τις συνεχιζόμενες πιέσεις που δέχονται οι ιδιοκτήτες τους από εθνικιστικές ομάδες. Οι Ιάπωνες εθνικιστές υποστηρίζουν ότι το περιεχόμενο του ντοκιμαντέρ είναι αντεθνικό και βλάπτει τα ιαπωνικά συμφέροντα.


Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται μια ιαπωνική κοινότητα που ασχολείται με την αλιεία δελφινιών. Οι σκηνές θανάτωσης των όμορφων θαλάσσιων θηλαστικών «σοκάρουν τους θεατές». Ηδη, ο διανομέας της ταινίας για τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, η εταιρεία Unplugged, ανακοίνωσε ότι την ταινία θα προβάλλουν αρχικά έξι κινηματογράφοι σε ολόκληρη τη χώρα από τις 3 Ιουλίου. Αργότερα, όπως τουλάχιστον έχει προγραμματιστεί, την ταινία θα προβάλλουν 16 αίθουσες.

Οι προβολές, ωστόσο, που είχαν προγραμματιστεί από τρεις άλλους κινηματογράφους, τελικώς ματαιώθηκαν εξαιτίας των διαδηλώσεων και διαμαρτυριών των εθνικιστικών οργανώσεων. Μάλιστα, οι υπεύθυνοι των συγκεκριμένων κινηματογράφων πρόσφατα ανακοίνωσαν ότι δεν πρόκειται να επιχειρήσουν νέα προβολή της ταινίας.

Ωστόσο, αυτές οι αρχικές ματαιώσεις της προβολής του «Ορμου» αποτέλεσαν αφορμή για τη σύνταξη επιστολής την οποία υπογράφουν δημοσιογράφοι, ακαδημαϊκοί και σκηνοθέτες, και προτρέπουν τους αιθουσάρχες να μην οπισθοχωρήσουν μπροστά στις πιέσεις των εθνικιστών. Ταυτόχρονα οι Ιάπωνες διανοούμενοι καταδεικνύουν τους περιορισμούς της ελευθερίας του λόγου που αντιμετωπίζει ακόμα και σήμερα η χώρα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι εθνικιστές δρουν κατά αυτόν τον τρόπο. Πριν από δύο χρόνια, απειλητικά τηλεφωνήματα και ο φόβος των διαδηλώσεων προκάλεσαν τη ματαίωση της προβολής της ταινίας «Γιασουκούνι», που πραγματεύεται το ζήτημα ενός ιαπωνικού μνημείου που τιμά τους πεσόντες στρατιώτες, ακόμα και τη στρατιωτική ηγεσία που καταδικάστηκε και εκτελέστηκε για εγκλήματα πολέμου.

Στο ντοκιμαντέρ «Ο Oρμος» πρωταγωνιστεί ο Ρικ Ο’ Μπάρι, εκπαιδευτής του θρυλικού κινηματογραφικού δελφινιού σταρ, του Φλίπερ.

Στο Ταϊτζί, ένα μικρό ψαροχώρι, οι κάτοικοι του οποίου συστηματικά ασχολούνται με το κυνήγι και τη θανάτωση των δελφινιών, οι δημοτικές αρχές και ο συνεταιρισμός των ψαράδων υπερασπίζονται τις παραδοσιακές πρακτικές της αλιείας του πανέξυπνου θαλάσσιου θηλαστικού υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα τοπικό έθιμο οι ρίζες του οποίου χάνονται στην Ιστορία. Τα δελφίνια που θανατώνονται δεν απειλούνται με αφανισμό ενώ ανάλογες πρακτικές ακολουθούνται και σε άλλες τοποθεσίες της Ιαπωνίας. Παρ’ όλα αυτά το κρέας δελφινιού δεν αποτελεί συνηθισμένο έδεσμα.

Η ταινία που θα προβληθεί στους ιαπωνικούς κινηματογράφους φέρει ειδική σήμανση, στην οποία αναφέρεται ρητά ότι όσοι εμφανίζονται στην ταινία ούτε διαμαρτύρονται εναντίον του κυνηγιού δελφινιού ούτε τάσσονται υπέρ τέτοιων πρακτικών. Επίσης, τα πρόσωπα των Ιαπώνων που δίνουν συνέντευξη στους δημιουργούς της ταινίας είναι επεξεργασμένα κατά τρόπο ώστε να μην αναγνωρίζονται, κάτι που δεν συνέβη όταν προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ στις ΗΠΑ.

Οι εθνικιστικές οργανώσεις αναφέρουν ότι οι δημιουργοί της ταινίας έχουν διασυνδέσεις με την ομάδα κατά της φαλαινοθηρίας «Θαλάσσιος Ποιμένας», που η ιαπωνική κυβέρνηση χαρακτηρίζει τρομοκρατική λόγω της δράσης της κατά των φαλαινοθηρικών.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
22 Ιουνίου 2010

ΑΞΟΝΕΣ

  • ΑΕΡΑΣ
  • ΝΕΡΟ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
  • ΟΙΚΙΣΜΟΣ