A-
 A 
A+
Open login
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
Η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ενσωμάτωση τροπολογίας του κ. Παπακωνσταντίνου σε άσχετο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ, τη νύχτα της περασμένης Πέμπτης, όταν ο Πρωθυπουργός κατέθετε την παραίτησή του και σε λίγο θα ακολουθούσαν οι Υπουργοί είναι μια κίνηση που θα πρέπει να εξεταστεί πόσο τον τιμά. Χωρίς να προηγηθεί  καμία σοβαρή διαβούλευση ή δημοσιοποίηση όπως θα έπρεπε να κάνει και παρά το αρνητικό πόρισμα της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής και την αντίδραση και καταψήφιση του προέδρου της κ. Καρτάλη, η επιλογή του οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη διόγκωση της ρύπανσης και αύξηση επικίνδυνων ρύπων στις δύο μεγαλουπόλεις.

Είμαι βέβαιος πως ο κ. Παπακωνσταντίνου θα μείνει στην Ιστορία και θα γίνει σημείο αναφοράς στο μέλλον, όταν θα εκδηλωθούν τα προβλήματα. Ήταν φανερό άλλωστε, αφού έλυσε όλα τα άλλα προβλήματα του περιβάλλοντος του έμεινε μόνο αυτό της πετρελαιοκίνησης και την περασμένη Πέμπτη με διαδικασίες που προβληματίζουν, το έλυσε.

Αλήθεια ποιες είναι οι «έγκυρες» μελέτες που αναφέρει πως στηρίχθηκε ο κ. Παπακωνσταντίνου για απόφασή του αυτή; Γιατί δεν τις δημοσιοποιεί; 
Υπάρχει μελέτη που αναφέρεται σε πραγματικά στοιχεία αέριας ρύπανσης στις δύο πόλεις;
Υπάρχει μελέτη που έγινε ειδικά για την Θεσσαλονίκη;
Υπάρχει έστω και μια επιστημονική εργασία, ακόμη και μη επίσημη, για την εξέταση των επιπτώσεων της καύσης πετρελαίου θέρμανσης στα νέας τεχνολογίας καινούργια πετρελαιοκίνητα;
Δυστυχώς δεν υπάρχουν απαντήσεις για τα παραπάνω και πολλά ακόμη, εκτός από την μοντελοποιημένη προσέγγιση εργασίας που έγινε για την Αθήνα, που είχε απορρίψει η κα Μπιρμπίλη και την έκανε σημαία του ο κ. Παπακωνσταντίνου.
Γι’ αυτό άλλωστε, κρυφά, σκοτεινά και με πλήρη μυστικότητα παρουσίασε την αλλαγμένη τροπολογία του λίγο πριν ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τις …οικοδομικές άδειες και ξάφνιασε όλους. 

Παρά τον κώδωνα που έκρουαν συνεχώς οι ΜΚΟ. Παρά τις προτάσεις για να αξιολογήσει την πραγματικότητα και μετά να αποφασίσει. Τι πιο σωστό ζητείται από έναν Υπουργό, που ενδιαφέρεται για το έργο του. Χωρίς τύψεις.
Είναι γνωστό πως πολλές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, όπως το ECOCITY, η WWF και η Greenpeace, παρουσίαζαν επί σειρά ετών ολοκληρωμένες μελέτες και προτάσεις στα αρμόδια Υπουργεία και τόνιζαν τους κινδύνους και τα προβλήματα που θα προκαλούσε η απελευθέρωση  της πετρελαιοκίνησης. Αυτό που δεν τόλμησαν ο κ. Σουφλιάς και η κ. Μπιρμπίλη παρά την έντονη πίεση των εισαγωγέων αυτοκινήτων, το έκανε πραγματικότητα ο κ. Παπακωνσταντίνου, για να δεχθεί σειρά εμπορικών συγχαρητηρίων που δημοσιοποιήθηκαν αμέσως με τη γνωστοποίηση της Άρσης της απαγόρευσης.

Είναι φανερό πλέον πως τώρα θα πρέπει να εξηγήσει ποίων το καλό εξυπηρέτησε με την τροπολογία αυτή που πέρασε, αφού αυτή η ενέργεια είναι βέβαιο πως δεν προστάτευσε το περιβάλλον και βεβαίως την υγεία των κατοίκων των πόλεων που θα κυκλοφορούν τα πετρελαιοκίνητα.
Όλοι πλέον γνωρίζουν καλά πως τα νέα πετρελαιοκίνητα (EURO 5)  παρά τις τεχνικές βελτιώσεις τους, εξακολουθούν να συμβάλουν στην αύξηση εκπομπών των επικίνδυνων οξειδίων του αζώτου και των μικροσωματιδίων (κυρίως ΡΜ 2.5) με δραματικές συνέπειες στην ανθρώπινη υγεία.

Το φιλολογικό ερώτημα που έγινε το μοναδικό κίνητρο - γιατί επιτρέπεται στην υπόλοιπη Ευρώπη και μάλιστα σε μερικές χώρες τα ποσοστά πετρελαιοκίνησης είναι αρκετά υψηλά - έχει απλή απάντηση : «Στις άλλες χώρες κύριε Παπακωνσταντίνου εφαρμόζονται οι νόμοι και τηρούνται όλες οι προδιαγραφές ελέγχου. Έχουν το θάρρος και τη δύναμη να τσακίσουν τη νοθεία πετρελαίου και όλα τα δεινά που φέρνει. Εσείς το κάνατε;».

Όχι δεν τοκανε. Αντίθετα προσφέρει, έναν χρόνο πριν την περίφημη εξομοίωση του ΦΠΑ στο πετρέλαιο θέρμανσης, την απίθανη ευκαιρία να αυξήσουν τα έσοδά τους, ακόμη περισσότερο, τα κυκλώματα νοθείας πετρελαίου σε βάρος του αφελή πολίτη. Πάρτι θα κάνουν οι παράνομοι διακινητές και πωλητές πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας, με την απόφαση αυτή και είμαι βέβαιος πως θα πίνουν στην υγεία όλων όσων κατάφεραν, με στρατηγική μυστικότητα, αυτή τη τροπολογία να εγκριθεί.

Γνωρίζει βέβαια, πως στην Ελλάδα, το 80% των οχημάτων βαρέως τύπου, νταλίκες, φορτηγά, λεωφορεία, ταξί  και οχήματα ΔΧ είναι ηλικίας άνω των 20 ετών, και το μόνο που κάνουν είναι να ρυπαίνουν το περιβάλλον. Η νοθεία με το πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο ναυτιλίας έχει φτάσει σε πολύ μεγάλα ποσοστά και η χρήση τους από αυτοκίνητα σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, έχει τεράστιες εκπομπές σε αιωρούμενα σωματίδια με ανυπολόγιστες συνέπειες στην υγεία των κατοίκων, με μείωση του προσδόκιμου ζωής, με αύξηση των εισαγωγών στα νοσοκομεία και με έξαρση των ασθενειών που συνδέονται με αναπνευστικές και καρδιοαγγειακές παθήσεις.

Επιπλέον, η αναποτελεσματικότητα των κρατικών ΚΤΕΟ, πιθανώς λόγω της λεγόμενης από τα ΜΜΕ εκτεταμένης διαφθοράς έχει στην ουσία ακυρώσει κάθε τεχνικό έλεγχο. Το ξέρει η Πολιτεία και πιστεύω πως μπορεί εύκολα να το επιβεβαιώσει, αφού αρκεί ένας απλός έλεγχος σε τραπεζικούς λογαριασμούς όλων των εμπλεκομένων.

Είναι γνωστό πως κανένας λαθρέμπορος καυσίμων δεν τιμωρήθηκε και η χώρα μας θεωρείται από τις πιο διεφθαρμένες χώρες του κόσμου (ή παράδεισος της παρανομίας).

Χρόνια τώρα ακούμε πως το μαχαίρι μπαίνει βαθιά στο κόκαλο για την πάταξη της νοθείας και της λαθρεμπορίας των καυσίμων, αλλά η πραγματικότητα μυρίζει. Ο τζίρος από την παρανομία αυτή ανέρχεται περίπου σε 3 δις ευρώ (6 κατά την άποψη των ειδικών του ελεγκτικού μηχανισμού) και τα οικονομικά συμφέροντα έχουν τη δύναμη να παίζουν στο βωμό του επηρεασμού και των αποφάσεων.

Είναι βέβαιο πως το όραμά του κ. Παπακωνσταντίνου για το Περιβάλλον, σιγουρεύει τι θα επακολουθήσει μετά την πλήρη απελευθέρωση κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Δεν είναι μυστικό πως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι πρωτεύουσες της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, με μεγάλο πρόβλημα στις εκπομπές μικροσωματιδίων στη περίοδο που ίσχυε ακόμη η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης. Το κακό είναι μεγάλο και, σίγουρα, δεν έχει υπολογιστεί αφού με την ανάπτυξη της πετρελαιοκίνησης εκτός από τα παραπάνω δεινά θα αντιμετωπίσουμε και τον κίνδυνο της επιβολής προστίμων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Και ποιος θα πληρώσει το πρόστιμο; Μήπως ο κ. Παπακωνσταντίνου; Όχι βέβαια. Οι πολίτες θα πληρώσουν.
Πρέπει να ξεκαθαρίσω πως δεν είμαι εναντίον της πετρελαιοκίνησης, τόσο εγώ όπως όλοι όσοι έχουν ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Όμως, εμείς εδώ στην Ελλάδα, θα έπρεπε να δούμε το θέμα της έγκρισης ελεύθερης κυκλοφορίας μόνο για πετρελαιοκίνητα οχήματα που θα πληρούν τις προδιαγραφές EURO 6, αφού τότε εκτιμάται πως θα έχουμε σημαντική μείωση των εκπομπών των μικροσωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου. Παράλληλα μέχρι τότε θα γίνουν τα απαραίτητα βήματα, όπως να εξομοιωθεί όπως λένε τόσα χρόνια ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης και να ληφθούν μέτρα πάταξης της λαθρεμπορίας και νοθείας πετρελαίου, όπως πρέπει να γίνεται σε μια ευνομούμενη χώρα.

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στο καύσιμο. Για ενημέρωση αναφέρω ότι τα πρώτα ταξί ΕURO 5 που εισήχθησαν στην Θεσσαλονίκη, πριν δύο χρόνια, τέθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα εκτός λειτουργίας λόγω χρήσης νοθευμένου ντίζελ. Το ίδιο θέμα κατέθεσαν βουλευτές στην συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος στη Βουλή τον Σεπτέμβριο.  

Ο κος Παπακωνσταντίνου, αν δεν λύσει το πρόβλημα της νοθείας του πετρελαίου, αν δεν συνδράμει στην αποτελεσματική λειτουργία ελέγχου συντήρησης (ΚΤΕΟ κλπ), αν δεν ορίσει με σωστές περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές προδιαγραφές το καθεστώς δακτυλίων κυκλοφορίας οχημάτων στο κέντρο των επιβαρυμένων πόλεών μας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη Πάτρα, Βόλος  κ.ά.) και αν δεν μεριμνήσει για το στόλο των παλαιών πετρελαιοκίνητων οχημάτων, είτε να υπάρξουν κίνητρα αντικατάστασης, είτε να τοποθετηθούν φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων και οξειδίων του αζώτου, τότε η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης που αποφάσισε θα αποτελέσει την ταφόπετρα των μεγάλων πόλεων της Ελλάδας και είναι βέβαιο πως θα είναι ένα έργο πρωταγωνιστών του θεάτρου σκιών.

Κωνσταντίνος Φυτιάνος
Καθηγητής Χημείας Περιβάλλοντος ΑΠΘ - Εταίρος ECOCITY

Την αντίθεσή του παρουσίασε ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Μαγνησίας και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος στις προβλέψεις του Νομοσχεδίου για την έκδοση Οικοδομικών Αδειών  και την Τροπολογία για την άρση της απαγόρευσης της Πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με την παρέμβασή του κατά τη συζήτηση στη Βουλή του εν λόγω νομοσχεδίου.

Ο Κώστας Καρτάλης τόνισε ότι ο τρόπος με τον οποίο ήλθαν προς ψήφιση οι σχετικές με την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ρυθμίσεις, έρχονται σε αντίθεση, ειδικά αυτήν την περίοδο, με την σωστή λειτουργία των κοινοβουλευτικών διαδικασιών. Ως προς την ουσία του θέματος προχώρησε στην καταψήφιση των εν λόγω τροπολογιών και υπογράμμισε την αντίθεσή του στην άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς όπως έχει τονιστεί και με τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, δεν πληρούνται ακόμα μια σειρά από προϋποθέσεις (ποιότητα καυσίμων, νοθεία καυσίμων, ποιότητα ελέγχων, κ.ά.).

Αναλυτικά η παρέμβαση του Κώστα Καρτάλη στη Βουλή
(...)
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΤΑΛΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ.
Κύριε Πρόεδρε, οφείλω να ομολογήσω ότι βρίσκομαι σε εξαιρετικά δύσκολη θέση παρακολουθώντας τη συνεδρίαση γιατί βρισκόμαστε εν μέσω μιας  μείζονος κοινοβουλευτικής αταξίας. Και παρακαλώ το Προεδρείο της Βουλής, εσάς που προεδρεύετε, να παρέμβετε αλλά και τον πρώην Πρόεδρο της Βουλής, που μας δίδαξε στα πρώτα χρόνια μας στον Κοινοβουλευτικό βίο να σεβόμαστε τον Κανονισμό της Βουλής και τον Κοινοβουλευτισμό, να πάρετε θέση στο θέμα που έχει δημιουργηθεί. Και εξηγούμαι.

Δεν είναι δυνατόν να έχουν κατατεθεί πάνω από 10 τροπολογίες στο νομοσχέδιο. Δεν είναι δυνατόν επίσης τροπολογία που κατετέθη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και συζητήθηκε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου αναλυτικώς στα Πρακτικά, με τοποθετήσεις συναδέλφων και με την εκεί έκφραση γνώμης επί της τροπολογίας, να έρχεται σήμερα με υπογραφή συναδέλφου –κατά τα άλλα εξαιρέτου- και να γίνεται αποδεκτή από το αρμόδιο υπουργείο.

Αυτό είναι προφανώς μια τεράστια κοινοβουλευτική αταξία στην οποία εγώ δεν προτίθεμαι να συμπλεύσω, αγαπητέ κύριε Υπουργέ. Απορώ γιατί το Υπουργείο δρομολογεί τέτοιες διαδικασίες τη στιγμή που όλη η Ελλάδα μας παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα για να διαπιστώσει αν τηρούμε τις επιταγές του Συντάγματος και του Κανονισμού της Βουλής.  

Και δεν είναι μόνο αυτό, κύριε Πρόεδρε της Βουλής, κύριε Προεδρεύοντα. Είναι ότι η συγκεκριμένη τροπολογία, η 610, όχι μόνο κατατίθεται και είναι 10 σελίδες αλλά έρχεται και νομοτεχνική βελτίωση της τροπολογίας 610. Έρχεται βελτίωση επί της τροπολογίας. Τροπολογία, επαναλαμβάνω -γιατί θέλω να είμαι απολύτως σαφής - που συζητήθηκε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου αναλυτικώς ως τροπολογία που κατετέθη από το αρμόδιο Υπουργείο. Πρέπει να είσαι πολύ ψύχραιμος και πολύ ευγενής για να μην το χαρακτηρίσεις διαφορετικά. Πολύ ψύχραιμος και πολύ ευγενής. Και δεν περιποιεί σε κανέναν τιμή, είτε στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, είτε στη Βουλή και τους Βουλευτές, είτε στο Προεδρείο της Βουλής. Λυπάμαι πραγματικά γι’ αυτή την εξέλιξη. Πραγματικά λυπάμαι.

Επιπροσθέτως μας έρχονται και άλλα σαν τροπολογίες. Για την 618 έγινε τεράστιος λόγος στην Επιτροπή. Έρχεται και αυτή ως τροπολογία άλλων συναδέλφων Βουλευτών αυτή τη φορά.
Ποιος είναι ο λόγος να νομοθετούμε με τέτοιες διαδικασίες που εκθέτουν συνολικά όλους μας, οδηγούν σε μείζονες περιβαλλοντικές εκπτώσεις, δε δίνουν καμία δυνατότητα να αιτιολογηθούμε προς την κοινή γνώμη, παραβιάζουμε τη Βουλή και τον Κανονισμό της; Για ποιο λόγο; Δεν υπήρχε υπομονή στο χρόνο; Δεν καταλαβαίνω. Πραγματικά, κύριε Πρόεδρε της Βουλής, παρακαλώ θερμά να εξετάσετε ενδελεχώς το συγκεκριμένο θέμα. Είναι μείζον το θέμα αυτό. Να ανασύρετε με το Προεδρείο της Βουλής τα Πρακτικά της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της δευτέρας αναγνώσεως και θα διαπιστώσετε ότι αυτό που ισχυρίζομαι είναι αληθές.

Επιπροσθέτως, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακόμα και η 610 έρχεται και τροποποιείται με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις ώστε να αναφέρει με τελείως άλλη αναδιατύπωση, το ζήτημα της πετρελαιοκίνησης για το οποίο η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής εξέδωσε γνώμη μετά την προσέλευση του αρμοδίου Υπουργού, ο οποίος μας ενημέρωσε για τις εν γένει προθέσεις του Υπουργείου, ότι δε θα πρέπει να δρομολογηθεί. Υπήρχε, λοιπόν, μια αρχική διατύπωση που έλεγε ότι θα εκδοθεί υπουργική απόφαση. Και εγώ σέβομαι την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος ότι θα γινόταν η συζήτηση γι’ αυτή την υπουργική απόφαση όπως θα γίνει γι’ αυτή για τους περιβαλλοντικούς όρους.

Έρχεται μια νέα διατύπωση που κάνει ρητό ότι όχι μόνο ότι δεν θα υπάρχει υπουργική απόφαση στην οποία θα είχαμε τη δυνατότητα έκφρασης γνώμης αλλά ότι από τώρα εξαιρούνται των απαγορεύσεων τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη άπαξ και καλύπτουν τις προδιαγραφές euro 5 και euro 6.
Με συγχωρείτε, αλλά αυτές οι διαδικασίες όσα χρόνια είμαι Βουλευτής –κλείνω τέσσερα χρόνια τώρα- είναι πραγματικά πρωτόγνωρες. Θυμάμαι να τις βλέπω στην τηλεόραση.
Επιπροσθέτως, κύριε Υπουργέ, κλείνω με την τροπολογία με αριθμό 610  παράγραφος 11. Έχετε προσθέσει μια ιδιαίτερη παράγραφο με την οποία αναιρείτε όλη τη σπουδαία προσπάθεια που κάνατε εσείς προσωπικά για την αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος των αυθαιρέτων, επιτρέποντας την τακτοποίηση αυθαιρέτων σε παραδοσιακούς οικισμούς ή σε τμήματα πόλεων τα οποία έχουν κριθεί διατηρητέα.

Γιατί το κάνετε αυτό; Δεν στέγνωσε ακόμη το μελάνι από τον προηγούμενο νόμο που ψηφίσαμε στον οποίο είχαμε πει ότι θα εξαιρέσουμε τους παραδοσιακούς οικισμούς και τα διατηρητέα από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων και τώρα το φέρνετε με μια διατύπωση που προκαλεί τη λογική κάθε ανθρώπου. «Εφόσον», λέει, «αυτές οι αυθαίρετες κατασκευές έχουν ολοκληρωθεί πριν από τη δημοσίευση της διοικητικής πράξης χαρακτηρισμού του οικισμού ως παραδοσιακού». Ποιος θα το βεβαιώσει αυτό; Είναι δυνατόν πρακτικά αυτό να γίνει ποτέ; Ποιος θα βεβαιώσει ότι το αυθαίρετο έγινε πριν τη γνωμοδότηση του αρμοδίου οργάνου ότι γίνεται ο οικισμός διατηρητέος;

Κύριε Υπουργέ, γιατί το κάνετε αυτό το πράγμα; Εσείς ο ίδιος υποστηρίξατε τον προηγούμενο νόμο με πλήρη επάρκεια εδώ, στη Βουλή των Ελλήνων, και με πλήρη προσήλωση σ’ αυτό που έχετε αποδείξει στον πολιτικό σας βίο, ότι σέβεστε τους παραδοσιακούς οικισμούς και τα διατηρητέα σε όλη την Ελλάδα. Τώρα, γιατί ερχόμαστε με μια τροπολογία της τελευταίας στιγμής, που ήρθε εμβαλωματικά, όπως περιέγραψα προηγουμένως, να αλλάξουμε μια μείζονα απόφαση της Βουλής που περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το παραδοσιακό περιβάλλον της χώρας, τους παραδοσιακούς οικισμούς;

Με συγχωρείτε, αλλά εγώ δεν μπορώ να ψηφίσω καμία τροπολογία έτσι όπως δρομολογήθηκε η κατάσταση. Δεν ψηφίζω, επίσης, το άρθρο 42, για το οποίο είχατε δεσμευθεί ότι θα φέρετε αλλαγές και θεωρώ ότι όλο αυτό το θέμα πλήττει βάναυσα όλη την κοινοβουλευτική διαδικασία, δεν μας βοηθά να αποκαταστήσουμε την επαφή μας με τον κόσμο σε μια περίοδο που μας παρακολουθεί με πολύ μεγάλη προσοχή και θέλει να βλέπει ότι υπάρχουν θεσμοί που λειτουργούν.
Το ΕΜΠ είχε εκπονήσει μελέτη, που παρουσίασε στις αρχές του χρόνου, για την αξιοποίηση των παλαιών γραμμών του Πλαταμώνα και τις μετρικής γραμμής του άξονα της Πελοποννήσου, με αξιοποίηση των παλαιών σταθμών σε πολιτιστικά κέντρα ή παραδοσιακά καφενεία.
 
Παράλληλα εταιρεία ποδηλάτων της Αχαΐας σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Πατρών σχεδίασε μια πατέντα που δίνει τη δυνατότητα στα ποδήλατα να κινούνται πάνω στις σιδηροδρομικές ράγες, όπου στις ρόδες τοποθετούνται βοηθητικές ρόδες που κουμπώνουν πάνω στις γραμμές και επιτρέπουν την ισορροπία και την κίνηση του ποδηλάτη.
 
Αξιοποίησαν λοιπόν την ιδέα οι Φίλοι Σιδηροδρόμου Βορειοδυτικής Ελλάδος στον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό του Αγγελοκάστρου. Οι φίλοι επιστράτευσαν την επινοητικότητα τους και έφτιαξαν ένα μικρό αυτοσχέδιο βενζινοκίνητο βαγόνι 4 το πολύ ατόμων και δυάδες ποδηλάτων με ρόδες ειδικά διαμορφωμένες ώστε να οδηγούν πάνω σε ράγες.
 
Νέοι δρόμοι στην αξιοποίηση των εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών ανοίγουν με τα τρενοποδήλατα, μέσα από τις μαγευτικές διαδρομές που ακολουθούσε ο σθδηρόδρομος. Θα πρέπει ωστόσο να αναφέρουμε ότι οι φίλοι του σιδηροδρόμου καθάρισαν τις σιδηροδρομικές ράγες προκειμένου τα οχήματα αυτά να εφαρμόζουν πάνω σε αυτές και να μπορούν να κινούνται.
Με αφορμή το ενδιαφέρον του κ. Παπακωνσταντίνου για το θέμα της εφαρμογής περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας (πράσινος δακτύλιος, κλπ.) στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη πρέπει να τονιστεί η σημασία που πρέπει να δοθεί στη σχετική μελέτη στο θέμα της παράνομης στάθμευσης.
 
Πριν από την οριστικοποίηση των προτάσεων για τον Πράσινο Δακτύλιο κρίνεται απαραίτητο και σοβαρό να μελετηθεί, να αξιολογηθεί και να εφαρμοστεί το ταχύτερο δυνατό, η βελτίωση της αδικαιολόγητης κατάστασης στάθμευσης στην κεντρική περιοχή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
 
Στην Αθήνα, στη περιοχή του σημερινού δακτυλίου σταθμεύουν παράνομα μερικές δεκάδες χιλιάδων αυτοκινήτων σε κρίσιμες θέσεις (προσβάσεις διασταυρώσεων, στάσεις λεωφορείων, πεζοδρόμια κλπ.) και αποτελούν την κύρια αιτία των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Η επιτυχημένη εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης από το Δήμο της Αθήνας σε ένα τμήμα της κεντρικής περιοχής έδειξε τις δυνατότητες βελτίωσης της σημερινής κατάστασης, ιδιαίτερα μετά την εντατικοποίηση της αστυνόμευσης που έχει αρχίσει πρόσφατα από τον Δήμο Αθηναίων και την προώθηση της επέκτασης της ελεγχόμενης στάθμευσης.
 
Δεν είναι δυνατόν να μελετηθεί και να εφαρμοσθεί αποτελεσματικά ο πράσινος δακτύλιος και άλλα μέτρα βελτίωσης της κυκλοφοριακής κατάστασης στην κεντρική περιοχή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αν επιτρέπουμε χιλιάδες αυτοκίνητα να σταθμεύουν παράνομα και δωρεάν σε θέσεις που δημιουργούν και θα δημιουργούν σοβαρά προβλήματα, έστω και αν περιοριστεί η κίνηση στο κέντρο με άλλους τρόπους.

Γιάννης Φραντζεσκάκης,
Επίτιμος Πρόεδρος Επιστ. Επιτροπής ECOCITY
Ομότιμος Καθηγητής Ε.Μ.Π.
Σελίδα 2 από 16

ΑΞΟΝΕΣ

  • ΑΕΡΑΣ
  • ΝΕΡΟ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
  • ΟΙΚΙΣΜΟΣ