priligy tablets buy priligy online dapoxetine purchase priligy pills dapoxetine tablets dapoxetine 60mg buy dapoxetine priligy online priligy 30mg priligy 30 mg dapoxetine 30mg dapoxetine priligy priligy 60 mg where can i buy dapoxetine dapoxetine dosage dapoxetine online priligy online pharmacy priligy uk buy dapoxetine online priligy dosage generic priligy priligy results buy priligy tablets dapoxetine price dapoxetine online pharmacy priligy dapoxetine buy where can i buy priligy dapoxetine pills where to buy priligy dapoxetine 30 priligy prescription buy dapoxetine 60mg priligy medicine dapoxetine online purchase priligy price buy priligy dapoxetine online priligy dapoxetine 30mg order priligy online where to buy dapoxetine priligy 30mg tablets dapoxetine uk where can i get priligy dapoxetine generic priligy effectiveness priligy 60 mg tablets dapoxetine 60 mg online priligy without prescription order priligy dapoxetine tablets 60 mg dapoxetine prescription where to get dapoxetine priligy dapoxetine 60mg dapoxetine drug viagra with dapoxetine dapoxetine 30 mg tablet priligy 60 mg price priligy pharmacy dapoxetine for sale priligy tabletes dapoxetine sildenafil where to get priligy priligy tablets uk dapoxetine effects order dapoxetine does priligy work dapoxetine order online dapoxetine alternative dapoxetine tablets price where to buy dapoxetine online cialis with dapoxetine dapoxetine tablets 30 mg dapoxetine tablets online sildenafil and dapoxetine priligy and viagra priligy drug priligy 30mg price priligy for sale priligy tab 30mg tadalafil dapoxetine dapoxetin bestellen premature ejeculation tablets priligy 60mg dapoxetine and sildenafil tablets priligy cost dapoxetine and sildenafil dapoxetine poxet 60 buy priligy cheap dapoxetine 30mg buy online priligy dapoxetina dapoxetine combination dapoxetine 90mg priligy 60 dapoxetine and viagra dapoxetin 60mg priligy pills for sale dapoxetine best price cheap priligy cialis and dapoxetine tadalafil and dapoxetine how to use dapoxetine priligy canada viagra and priligy dapoxetine usa cialis dapoxetine priligy and cialis together viagra dapoxetine dapoxetine pills for sale priligy and viagra combination generic priligy online priligy in usa sildenafil with dapoxetine cialis with dapoxetine review stop premature ejeculation priligy viagra dapoxetine and viagra together buy dapoxetine cheap priligy review uk buy generic priligy online how long does priligy last cialis last longer dapoxetine canada what is priligy priligy tablets review can you take priligy with viagra cialis plus dapoxetine dapoxetine and cialis together sildenafil dapoxetine combination priligy and viagra together dapoxetine and cialis tadalafil with dapoxetine online cialis priligy what is dapoxetine buy cheap priligy online can i take priligy with viagra generic dapoxetine online sildenafil dapoxetine tablets sildenafil and dapoxetine combination how to take priligy cialis and priligy together does dapoxetine work how to use dapoxetine tablets tadalafil dapoxetine combination dapoxetine 60 priligy combined with cialis tadalafil dapoxetine tablets cheap dapoxetine how to use dapoxetine and sildenafil tablets viagra priligy priligy usa do you need a prescription for priligy dapoxetine sildenafil combination priligy how long does it last what is dapoxetine and sildenafil tablets priligy cheap tadalafil and dapoxetine tablets sildenafil plus dapoxetine dapoxy 60 can priligy be taken with cialis dapoxetine and tadalafil dapoxetina 30mg dapoxetine for sale online dapoxetine vs viagra dapoxy 60 mg priligy 30 mg or 60 mg priligy cialis together priligy canada pharmacy sildenafil with 30mg of dapoxetine dapoxetin tablete can you take dapoxetine with viagra dapoxetine with sildenafil dapoxetine tadalafil combination dapoxetine and sildenafil tablets dosage dapoxetine and sildenafil combination tadalafil plus dapoxetine how to get priligy dapoxetine half life dapoxetine canadian pharmacy how long does priligy last for priligy dose priligy original dapoxetine sildenafil tablets ever long tablet benefits dapoxetin priligy last longer deutsch everlong dapoxetine original priligy online priligy buy online canada dapoxetine plus sildenafil sildenafil dapoxetine dosage does dapoxetine really work dapoxetine and sildenafil tab priligy canada where to buy priligy 30 mg 3 tablet priligy in canada priligy united states dapoxetine and sildenafil tablet ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
A-
 A 
A+
Open login
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
Με το άνοιγμα των φτερών του να φτάνει τα 61 μέτρα, όσο δηλαδή και ενός Airbus Α-340 και με ένα σύστημα πτερυγίων συνολικής επιφανείας 250 τετραγωνικών μέτρων επενδυμένων με φωτοβολταϊκές επιφάνειες, ένα ηλιακό αεροπλάνο που κατασκευάζεται από Ελβετούς, θα πραγματοποιήσει την πρώτη επανδρωμένη πτήση του το φθινόπωρο του 2008. Το Solar Impulse, που ζυγίζει 1,5 τόνο, θα ανυψωθεί στον αέρα με τη βοήθεια δύο ηλεκτροκινητήρων των 15 kW. Το πρωτότυπο αυτό αεροσκάφος είναι πνευματικό τέκνο του Μπερτράν Πικάρ (εγγονού του Ογκύστ Πικάρ, δημιουργού του βαθυσκάφους), ο οποίος το αναπτύσσει με τη σύμπραξη της Ομοσπονδιακής Πολυτεχνικής Σχολής της Λοζάνης. Πτήση 36 ωρών Η ολοκλήρωση του ηλιακού αεροσκάφους συντελείται αυτή την περίοδο στη βόρεια Ελβετία και, εάν η δοκιμαστική του πτήση ολοκληρωθεί με επιτυχία, το επόμενο βήμα θα είναι να πραγματοποιήσει μια πτήση διάρκειας 36 ωρών το 2009 με πιλότο τον Μπ. Πικάρ, που το 1999 μαζί με τον Μπ. Τζόουνς έκαναν το γύρο της Γης με αερόστατο χωρίς καμία στάση καλύπτοντας απόσταση 42.810 χλμ. μέσα σε 19 ημέρες. Οπως δήλωσε ο Πικάρ, τα πρώτα μέτρα της πτήσης ακριβώς επάνω από το αεροδιάδρομο θα σηματοδοτήσουν τη «στιγμή της αλήθειας» μετά από σχεδόν δύο χρόνια προσομοιώσεων σε υπολογιστές. Μια από τις μεγάλες προκλήσεις για την πτήση του ηλιακού αεροσκάφους είναι το πώς θα αποθηκεύσει αρκετή ενέργεια από το φωτοβολταϊκό του σύστημα, προκειμένου να συνεχίσει την πτήση του και κατά τη διάρκεια της νύχτας. Δυσκολίες Αν και ανάλογες πτήσεις έχουν πραγματοποιηθεί δίχως χειριστές, οι δυσκολίες μεγαλώνουν όταν προστεθεί το μέγεθος και το βάρος ενός πιλότου εν πτήση. Το πρόγραμμα, κόστους 70 εκατ. ευρώ, αποσκοπεί στην επανάληψη του άθλου Τσαρλς Λίντμπεργκ που το 1927 πραγματοποίησε την πρώτη ατομική υπερατλαντική πτήση. Περίπου 150 ειδικοί από έξι χώρες συμμετέχουν στο σχεδιασμό του ηλιακού αεροσκάφους, το οποίο αναμένεται για να σπάσει νέο ρεκόρ στην αεροδυναμική, τα συστήματα ελέγχου, την ενεργειακή απόδοση τα υλικά και τη δομή τους. Το Solar Impulse είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να έχει αυτονομία πτήσης τεσσάρων ή πέντε ημερών με ταχύτητα 100 χιλιομέτρων την ώρα, ταξιδεύοντας σε ύψος ως 12.000 μέτρων την ημέρα για να εκμεταλλεύεται την ηλιακή ακτινοβολία και 3.000 έως 4.000 μέτρων τη νύχτα. ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Πρόσφατα δημοσιεύματα χρησιμοποιούν τους όρους «υβριδικό» (αυτοκίνητο) και «υβριδικός βενζινοκινητήρας» για να περιγράψουν ένα συμβατικό αυτοκίνητο εξοπλισμένο με το γνωστό σύστημα «stop and go» το οποίο διακόπτει τη λειτουργία του βενζινοκινητήρα όταν το αυτοκίνητο σταθεί λόγω της κίνησης (φανάρια κλπ) και τον θέτει και πάλι σε λειτουργία όταν χρειαστεί να ξεκινήσει. Ασφαλώς το σύστημα αυτό προσφέρει οικονομία στο καύσιμο και μειώνει τη ρύπανση και επομένως συνιστάται η χρήση του, κατά κανένα τρόπο όμως δεν αρκεί για να κατατάξει το αυτοκίνητο σε εκείνα της υβριδικής τεχνολογίας. Άλλωστε πολλοί κατασκευαστές σήμερα εφοδιάζουν μοντέλα τους με το σύστημα αυτό (BMW, Citroen κλπ) χωρίς να διανοηθούν να τα βαφτίσουν «υβριδικά». Η υβριδική τεχνολογία απαιτεί τη συνδυασμένη κίνηση του αυτοκινήτου από δύο κινητήρες πρόωσης ένα θερμικό και ένα ηλεκτρικό (με σημαντική συμμετοχή και των δύο) και επιπλέον απαιτεί τη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση ή την επιβράδυνση. Είναι φυσικό λοιπόν ο όρος αυτός να περιγράφει πολύ προηγμένα συστήματα πρόωσης αλλά και ηλεκτρονικής διαχείρισής τους και να αναφέρεται σε προϊόντα πολύ πιο προηγμένα τεχνολογικά από ένα βενζινοκινητήρα με σύστημα «stop and go». Η πολιτεία έχει επενδύσει στην προοπτική ευρείας διάδοσης της υβριδικής τεχνολογίας θεσπίζοντας κίνητρα και επομένως η ορθή ενημέρωση των πολιτών αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την επίτευξη του στόχου. Η λανθασμένη χρήση των όρων αποπροσανατολίζει και δημιουργεί αμφιβολίες και ερωτήματα τα οποία καλό θα είναι να αποφεύγονται. Στο εξωτερικό παρατηρήθηκαν παρόμοια φαινόμενα παρανόησης και εφευρέθηκε μάλιστα και ο όρος «mild hybrid systems” ο οποίος όμως (ακόμα και αυτός) θεωρείται αδόκιμος για τις απλές εφαρμογές «stop and go».
Όλοι παραπονιόμαστε για τη μολυσμένη ατμόσφαιρα και όλοι αντιλαμβανόμαστε πόσο επιβαρύνεται το -έτσι κι αλλιώς- υπερβολικό νέφος της πόλης από το καυσαέριο των εκατομμυρίων αυτοκινήτων. Δυστυχώς, όμως, δεν είναι πολλοί αυτοί που πραγματικά κάνουν κάτι για να βοηθήσουν. Έρευνες δείχνουν πως η μόλυνση που προέρχεται από δύο αυτοκίνητα της ίδιας οικογένειας είναι μεγαλύτερη από το σύνολο των καυσίμων θέρμανσης, των αποβλήτων και όποιων άλλων δραστηριοτήτων του νοικοκυριού. Τα πράγματα, λοιπόν, είναι πιο σοβαρά από όσο θέλουμε να νομίζουμε. Μία καλή αρχή θα ήταν, στην επιλογή του επόμενου αυτοκινήτου μας, να λάβουμε υπʼόψιν μας τα ποσοστά του διοξειδίου του άνθρακα που εκλύονται από την εξάτμισή του στην ατμόσφαιρα. Το διοξείδιο του άνθρακα, άλλωστε, είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνο για την υπερθέρμανση του πλανήτη και κατά συνέπεια όλους τους κινδύνους, από την υγεία μέχρι την οικονομία, που αποφέρουν οι κλιματικές αλλαγές. Όσον αφορά στην Ελλάδα, συγκεκριμένα, οι φετινές πυρκαγιές δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση και κάνουν την ανάγκη για λιγότερα καυσαέρια ακόμα πιο επιτακτική. Αποφασίσαμε, λοιπόν, να παρουσιάσουμε 3 (+ 2) υβριδικά-οικολογικά αυτοκίνητα που όχι μόνο διακρίνονται για την περιορισμένη τους κατανάλωση και τα λιγότερα καύσιμά τους, αλλά είναι και «καλά», με την έννοια του ότι προσφέρουν την οδηγική ικανοποίηση που αναζητά ένας οδηγός από οποιοδήποτε όχημα. Honda Civic Hybrid Οι λάτρεις του Civic Hybrid λένε «αν η Honda έφτιαχνε φαγητά, θα ήμασταν όλοι υγιείς και αδύνατοι. Αν οι άνθρωποι της Honda ήταν πολιτικοί, θα μπορούσαμε να ελπίζουμε για το μέλλον.» Η Honda, όμως, φτιάχνει -μεταξύ άλλων- αυτοκίνητα και, τουλάχιστον όσον αφορά στο Civic Hybrid, φτιάχνει οχήματα που μπορούμε να εμπιστευτούμε. Το συγκεκριμένο όχημα απλά τα έχει όλα: Είναι όμορφο, σπορ αλλά και κομψό, είναι δυνατό, ασφαλές και από τα οικονομικότερα στην οδήγηση. Ο νέος κινητήρας 1.3 λίτρων i-VTEC τριών σταδίων και ένα αποδοτικό σύστημα Ολοκληρωμένης Υποβοήθησης Κινητήρα (Integrated Motor Assist) χαρίζουν επιδόσεις που συναντά κανείς σε κινητήρες 1.8 λίτρων ενώ το κορυφαίο επίπεδο εκπομπών ρύπων βοηθά σε ακόμα πιο βελτιωμένη οικονομία καυσίμου. Πετυχαίνει έτσι μία επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 12,1 δευτερόλεπτα με μέση κατανάλωση 4,6 λίτρων/100 χλμ. Toyota Prius με τεχνολογία Hybrid Synergy Drive Το Prius πρωτοπαρουσιάστηκε στην ιαπωνική αγορά πριν μία δεκαετία και χάρη στην ιδιαίτερα επιτυχημένη του έκδοση η εταιρία αριθμεί περισσότερα από ένα εκατομμύριο μοντέλα που κυκλοφορούν στους δρόμους παγκοσμίως. Κάτι που συνέβαλε σε μικρές αλλά ουσιαστικές αλλαγές. Το πολυμορφικό του σχέδιο προσφέρει άνεση οικογενειακού αυτοκινήτου, ενώ τα ποσοστά εκπομπών είναι όμοια με ενός μικρού αυτοκινήτου πόλης. Πιο συγκεκριμένα, ο ισχυρός βενζινοκινητήρας των 1.5 λίτρων συνεργάζεται με έναν μικρότερο ηλεκτροκινητήρα που χρησιμοποιείται ως βασική πηγή ενέργειας. Ταυτόχρονα, το «έξυπνο» σύστημα πέδησης εξοικονομεί καύσιμα χρησιμοποιώντας την κινητική ενέργεια του οχήματος. Το αποτέλεσμα είναι επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 11 δευτερόλεπτα και κατανάλωση 4.3 λίτρα/100 χλμ. Lexus GS 450h Το νέο Lexus GS 450h είναι η απτή απόδειξη ότι ένα «οικολογικό» αυτοκίνητο δεν είναι ανάγκη να θυσιάζει την πολυτελή του εμφάνιση. Η υβριδική τεχνολογία της Lexus είναι αποτέλεσμα δεκαπέντε ετών εντατικής έρευνας και ανάπτυξης και έχει ήδη αποδώσει δύο πρωτοποριακά μοντέλα, το RX 400h SUV και το GS 450h, το οποίο λανσαρίστηκε το 2006 αλλά αναμένεται να επανακυκλοφορήσει ανανεωμένο το 2008. Το υπάρχον GS 450h προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις, χάρη στο συνδυασμό ενός βενζινοκινητήρα 3.5 λίτρων και ενός ηλεκτροκινητήρα υψηλής απόδοσης που συνεργάζονται άψογα προσφέροντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 6 δευτερόλεπτα αλλά και οικονομία καυσίμων, χαμηλές εκπομπές (μικτή κατανάλωση 7,9 λίτρα/100 χλμ.) και ησυχία. Porsche Cayenne Hybrid Μην βιαστείτε να απορήσετε, το νέο υβριδικό Cayenne δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα, αλλά αναμένεται μέχρι τα τέλη της δεκαετίας και στόχο έχει να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου κατά περίπου 25%, ειδικά κατά την κίνηση στην πόλη. Πριν λίγο καιρό μάλιστα η εταιρία παρουσίασε ένα πρότυπο του υβριδικού Cayenne στη Στουτγάρδη δίνοντας έτσι μία ιδέα του τι να περιμένει το επίδοξο αγοραστικό κοινό. Επιδίωξη λοιπόν είναι μία μέση κατανάλωση καυσίμου της τάξης των 9,8 λίτρων/100 χλμ. με απώτερο σκοπό να «πέσει» στα 8,9 λίτρα/100 χλμ. Θα χρησιμοποιείται, βέβαια, πλήρως υβριδική τεχνολογία βασισμένη στον βενζινοκινητήρα των 3,6 λίτρων και έναν ισχυρότατο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος ακόμα και χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη θα φτάνει ταχύτητες έως και 120 χλμ. ώρα, ιδανικές δηλαδή για οδήγηση και εκτός πόλης. BMW Hydrogen 7 Ειδικής μνείας αξίζει και ένα ακόμα «πράσινο» αυτοκίνητο που θα αργήσει, περισσότερο ίσως από το Cayenne, να κυκλοφορήσει στις ακριβές λεωφόρους. Οι Βαυαροί έχουν ολοκληρώσει όλα τα απαραίτητα τεστ της 7, αλλά προς το παρόν μόνο λίγοι και εκλεκτοί θα απολαύσουν τις βόλτες τους σε αυτήν. Η 7, όταν κάποτε κυκλοφορήσει, θα ξεχωρίσει για την πρωτοποριακή της τεχνολογία και τη χρήση υδρογόνου ως εναλλακτική πηγή ενέργειας, που το μόνο αέριο που θα εκλύει είναι… νερό! Εντυπωσιακό; Το σίγουρο είναι πως πρόκειται για αυτοκίνητο-ορόσημο.
Τι πρέπει να γίνει και δεν υλοποιείται σωστά ή καθόλου. ΓΙΑΝΝΗΣ Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ Συγκοινωνιολόγος. Ομότιμος Καθηγητής Ε.Μ. Πολυτεχνείου DENCO Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε. – Μέλος ECOCITY 1. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΕΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Το κυκλοφοριακό πρόβλημα διεθνώς και για τις πόλεις κάθε μεγέθους προκύπτει βασικά από το γεγονός ότι αυτές σχεδιάστηκαν πριν από την εξάπλωση του αυτοκινήτου. Το πρόβλημα αυξάνεται συνεχώς με την αύξηση του πληθυσμού, των δραστηριοτήτων και της επιφάνειας των αστικών περιοχών, του αριθμού των οχημάτων που κυκλοφορούν και του βαθμού χρησιμοποίησής τους. Οι επιπτώσεις, πέρα από την συνεχώς αυξανόμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση και την αντίστοιχη απώλεια χρόνου, είναι σοβαρές και στην ασφάλεια (Ελλάδα πρώτη στην Ε.Ε. των 15), την ατμοσφαιρική ρύπανση (Οι τέσσερις πρώτες πιο μολυσμένες πόλεις στην Ευρώπη σε αιωρούμενα μικροσωματίδια είναι ελληνικές: 1. Θεσσαλονίκη, 2. Αθήνα, 3. Λάρισα, 4. Πάτρα) και γενικότερα στην ποιότητα ζωής. Δυστυχώς στη χώρα μας το πρόβλημα αυτό επιδεινώνεται αδικαιολόγητα από τις παρακάτω αιτίες που δυστυχώς συναντούμε και στην Πάτρα: • την κακή διαχείριση της κυκλοφορίας (παράνομη στάθμευση και έλλειψη συστηματικής αστυνόμευσης, απαράδεκτη σήμανση, λανθασμένη διάταξη οδικού δικτύου, διαμόρφωση κόμβων κλπ.) • την έλλειψη επικαιροποιημένου και συντονισμένου Χωροταξικού – Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού/Προγραμματισμού • την ανεπάρκεια επιμέρους μελετών που συνήθως δεν εφαρμόζονται ή εφαρμόζονται λανθασμένα λόγω έλλειψης σωστής επίβλεψης ή πολιτικών παρεμβάσεων • τον μεγάλο αριθμό ανεπαρκών και ασυντόνιστων φορέων με ασαφείς και επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες • την έλλειψη αξιολόγησης όσων εφαρμόζονται για την απόκτηση χρήσιμης εμπειρίας κλπ. 2. ΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΛΟΓΟΙ ΕΠΙΔΕΙΝΩΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Σε όλες τις πόλεις των προηγμένων, όπως και η Ελλάδα, χωρών του κόσμου, το αστικό κυκλοφοριακό πρόβλημα αντιμετωπίζεται με μια σειρά μακροχρόνιων και βραχυχρόνιων μέτρων, ανάλογα με το μέγεθος της πόλης, την οργάνωση των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών και φορέων και των δυνατοτήτων δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης. Στη χώρα μας η ορθή αντιμετώπιση υστερεί αδικαιολόγητα, για τους παρακάτω τέσσερις κυρίως λόγους: 1. Έλλειψη κατάλληλης οργάνωσης και εξειδικευμένου προσωπικού στις δημόσιες υπηρεσίες και τους άλλους αρμόδιους φορείς (Συγκοινωνιολόγοι και λοιποί Τεχνικοί, Δημοτική Αστυνομία, προσωπικό επίβλεψης μελετών και κατασκευής έργων κλπ.). 2. Έλλειψη ορθής ενημέρωσης κοινού και Σωματείων με αποτέλεσμα έντονων και, τις περισσότερες φορές, αδικαιολόγητων αντιδράσεων και ματαίωσης της εφαρμογής χρήσιμων έργων. Π.χ. θα πρέπει να πεισθούν οι κάτοικοι των περιοχών όπου προβλέπεται να κατασκευασθούν σταθμοί αυτοκινήτων ότι οι σταθμοί αυτοί δεν γίνονται για να αυξήσουν την κυκλοφορία των αυτοκινήτων άλλα αντίθετα για να την μειώσουν με την απομάκρυνση των παράνομα σταθμευμένων αυτοκινήτων, την κατάργηση της κυκλοφορίας για αναζήτηση θέσης, την κατασκευή πεζοδρόμων, την αύξηση του πλάτους των πεζοδρομίων κλπ. 3. Αναποφασιστικότητα της Διοίκησης να εφαρμόσει το σχεδιασμό και τις μελέτες, λόγω των παραπάνω αντιδράσεων από το κοινό που δεν έχει ενημερωθεί κατάλληλα. 4. Ορθή αντιμετώπιση της έλλειψης κονδυλίων με εξάντληση των δυνατοτήτων ιδιωτικής χρηματοδότησης (π.χ. αυτοχρηματοδότηση σταθμών αυτοκινήτων και χρησιμοποίηση των εσόδων από ελεγχόμενη στάθμευση, Συνεργασία Δημόσιου/Ιδιωτικού Τομέα – ΣΔΙΤ). 3. ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ Υπάρχουν όμως οι προϋποθέσεις ορθής άμεσης και μακροχρόνιας αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού προβλήματος εφόσον εξαλειφθούν οι παραπάνω τέσσερις βασικοί λόγοι υστέρησης της χώρας μας. Συγκεκριμένα: 1. Υπάρχει ένα αναγνωρισμένο εξαιρετικό δυναμικό τεχνικών τόσο στον ιδιωτικό τομέα όσο και στο Δημόσιο, το οποίο δεν αξιοποιείται σήμερα. Τα αποτελέσματα μιας σωστής αξιοποίησης φάνηκαν με τη διεθνώς αναγνωρισμένη επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, ιδιαίτερα στον τομέα της αντιμετώπισης του μέχρι τότε κυκλοφοριακού χάους. 2. Το υψηλό επίπεδο των ελλήνων τεχνικών στα κυκλοφοριακά θέματα εξασφαλίζεται από την εξειδίκευση στα Πανεπιστήμια, τις Τεχνικές Σχολές και τα Ειδικά Σεμινάρια του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Επιμόρφωσης του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και την επιτυχημένη συμμετοχή στις σχετικές έρευνες της Ε.Ε. 3. Υπάρχει η κατάλληλη νομοθεσία και προδιαγραφές που συνεχώς βελτιώνονται (ΚΟΚ, Νομοθεσία Στάθμευσης, Προδιαγραφές Οδοποιίας/Κυκλοφορίας/Στάθμευσης κλπ.) η οποία όμως, αρκετές φορές, δεν εφαρμόζεται σωστά ή καθόλου. 4. Οι Δήμοι έχουν δυνατότητα πρόσληψης του απαιτούμενου ειδικευμένου προσωπικού για τη Δημοτική τους Αστυνομία η οποία έχει τώρα αυξημένες αρμοδιότητες αστυνόμευσης. 4. ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ύπαρξη ενός μακροχρόνιου και συνεχώς επικαιροποιούμενου μακροχρόνιου Χωροταξικού – Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού ως πλαίσιο για όλες τις επιμέρους μελέτες, αποτελεί την προϋπόθεση για την ορθή αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος σε βάθος χρόνου. Δυστυχώς σε καμία πόλη της Ελλάδος δεν υπάρχει αυτή η προϋπόθεση και, επιπλέον, δεν εφαρμόζεται σωστά ότι υπάρχει σε μακροχρόνιο σχεδιασμό. Η Λάρισα αποτελεί ένα παράδειγμα κοντά στο παραπάνω πρότυπο αφού εκπόνησε με επιτυχία ένα τέτοιο συντονισμένο σχεδιασμό (1972-5), που εφάρμοσε και εφαρμόζει με ορατά αποτελέσματα (ευρείες πεζοδρομήσεις, παράκαμψη πόλης, σηματοδότηση – σήμανση, χώροι στάθμευσης κλπ.). Δυστυχώς και εδώ η έλλειψη πρόσφατης επικαιροποίησης της όλης μελέτης και συστηματικής διαχείρισης της κυκλοφορίας και αστυνόμευσης της παράνομης στάθμευσης έχει μειώσει τα αποτελέσματα της αρχικής επιτυχημένης προσπάθειας. Για την Πάτρα η έλλειψη μιας επικαιροποίησης της παλιάς κυκλοφοριακής μελέτης (1993-6) και ο συντονισμός της με το χωροταξικό της πόλης οδηγεί στην εφαρμογή ορισμένων άμεσων λύσεων εκτός ενός εγκεκριμένου μακροχρόνιου πλαισίου. Εξαίρεση αποτελεί η εξωτερική παράκαμψη της πόλης, η οποία αποτελεί ένα επιτυχημένο παράδειγμα που δεν επηρεάζεται ουσιαστικά από το σχεδιασμό της πόλης και της κυκλοφορίας της. Η ανάγκη όμως μιας παράκαμψης της κεντρικής περιοχής της πόλης απαιτεί περισσότερη προσοχή σε σχέση και με το κύριο οδικό δίκτυο της πόλης και τις χρήσεις γης. 5. ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΕΣ ΚΑΙ ΑΜΕΣΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Η έλλειψη επικαιροποιημένου Χωροταξικού – Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού δεν μπορεί φυσικά να αναβάλει τη μελέτη και υλοποίηση βραχυχρόνιων εφαρμογών και ιδιαίτερα εκείνων που μπορεί να γίνουν άμεσα και με ελάχιστο ή μηδενικό κόστος. Εδώ δυστυχώς οι ελληνικές πόλεις υστερούν κυρίως για τους τέσσερις λόγους που αναφέρθηκαν στην αρχή της εισαγωγής παρόλο που, όπως αναφέρεται στο τέλος της εισαγωγής, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για άμεση εφαρμογή. Για την Πάτρα φαίνεται ότι υπάρχει η αποφασιστικότητα να εφαρμοστούν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση της σημερινής απαράδεκτης κυκλοφοριακής κατάστασης, ιδιαίτερα όσον αφορά τη στάθμευση. Η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης στην κεντρική περιοχή και η δημιουργία τριών νέων δημοτικών χώρων στάθμευσης επιβεβαιώνει την αποφασιστικότητα αυτή. Εξαιρετικά θετικό είναι και το γεγονός ότι στη μελέτη ελεγχόμενης στάθμευσης που ανατέθηκε προβλέφθηκε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και οι απαιτούμενες διορθώσεις για καλύτερη επίδοση. Εδώ ας μου επιτραπεί να επισημάνω δύο πρωτοτυπίες του συστήματος οι οποίες θα πρέπει να εξετασθούν προσεκτικά κατά την αξιολόγηση: α. Η δυνατότητα δωρεάν στάθμευσης των κατοίκων στις θέσεις που ελέγχονται από τις μηχανές στάθμευσης καθʼ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας τους. Σε συνδυασμό με το σχετικά μεγάλο μέγεθος της περιοχής της ελεγχόμενης στάθμευσης μπορεί να δημιουργήσει σημαντικό πρόβλημα στη χρήση των μηχανών από τους επισκέπτες. β. Την έλλειψη σήμανσης θέσεων αποκλειστικά για κατοίκους όπου θα απαγορεύεται η στάθμευση σε επισκέπτες. Η έλλειψη αυτή μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στους κατοίκους κατά τις βραδινές ώρες σε ορισμένες περιοχές με έντονη βραδινή κίνηση (εστιατόρια, μπαρ κλπ.). Φυσικά τα παραπάνω θα πρέπει να εξετασθούν αφού ισορροπήσει η χρήση του σημερινού συστήματος, οπότε και θα καθορισθούν κατάλληλες λύσεις που θα γίνουν δεκτές και από τους χρήστες. Πέραν όμως της ελεγχόμενης στάθμευσης θα πρέπει να εξετασθούν άμεσα για την Πάτρα, με κατάλληλες μελέτες όπου απαιτούνται, και τα παρακάτω μέτρα άμεσης εφαρογής: 1. Δημιουργία χώρων στάθμευσης σε κατάλληλα επιλεγμένες θέσεις. Η πρόσφατη λειτουργία των τριών νέων δημοτικών χώρων στάθμευσης (Πατρών – Κλάους (245 θέσεων), Λαδοπούλου (200 θέσεων) και Ακτής Δημαίων/Πολιτεία (202 θέσεων)), με εξυπηρέτηση από το Αστικό ΚΤΕΛ, αποτελεί μια καλή αρχή. Όμως θα πρέπει να προγραμματισθεί και η κατασκευή, με μερική ή ολική αυτοχρηματοδότηση, σταθμών αυτοκινήτων και στις περιοχές, όπου υπάρχει εκτεταμένη παράνομη στάθμευση λόγω αυξημένης ζήτησης και μικρής προσφοράς θέσεων στάθμευσης. 2. Αναδιοργάνωση της Αστικής Συγκοινωνίας. Είναι προφανές ότι για να αρχίσει να επανακτά η Αστική Συγκοινωνία την πελατεία της ώστε να μειωθεί η χρήση των αυτοκινήτων Ι.Χ., απαιτείται σοβαρή μελέτη και χρηματοδότηση εφαρμογής από το κράτος, όπως γίνεται στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Η Πάτρα είναι σχετικά μεγάλη πόλη σε πληθυσμό και έκταση και μπορεί, με κατάλληλη πολιτική και σχεδιασμό, να αυξήσει σημαντικά τη χρήση των Μαζικών Συγκοινωνιών. Η κατασκευή τραμ που από καιρού έχει προταθεί, πρέπει να διερευνηθεί και μελετηθεί περισσότερο, σε συνδυασμό με κατάλληλους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και δικύκλων, για μετεπιβίβαση. 3. Συστηματική αστυνόμευση και πλήρης εξάλειψη της παράνομης στάθμευσης και εκτός της περιοχής της ελεγχόμενης στάθμευσης, ιδιαίτερα στις κρίσιμες θέσεις (σηματοδοτούμενοι κόμβοι, στάσεις λεωφορείων, κλπ.). Η δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης και η βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών θα ευκολύνει το έργο της αστυνόμευσης. 4. Συμπλήρωση/διόρθωση της σήμανσης, ιδιαίτερα της πληροφοριακής. 5. Ευρείες πεζοδρομήσεις (παράδειγμα Λάρισας). 6. Κατασκευή ποδηλατοδρόμων σε επιλεγμένες διαδρομές (παράδειγμα Καρδίτσας) και χώρων στάθμευσης ποδηλάτων για μετεπιβίβαση στα Μαζικά Μέσα Μεταφορών. 7. Τοπικές βελτιώσεις κύριων κόμβων. 8. Προσαρμογή της Σηματοδότησης σε όλες τις παραπάνω αλλαγές. Εφόσον σήμερα υπάρχει η θέληση της Διοίκησης να προχωρήσει βαθμιαία στις παραπάνω βραχυχρόνιες ενέργειες παράλληλα με την έναρξη της επικαιροποίησης του Καθολικού Χωροταξικού – Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού, η Πάτρα μπορεί σύντομα να αποτελέσει ένα παράδειγμα για τις πόλεις μεσαίου μεγέθους, έστω και για μερικές μόνο από τις ενέργειες αυτές, βελτιώνοντας σημαντικά την ποιότητα ζωής.
Σελίδα 8 από 16

ΑΞΟΝΕΣ

  • ΑΕΡΑΣ
  • ΝΕΡΟ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
  • ΟΙΚΙΣΜΟΣ