Not Found

The requested URL /_doorways/map/map.html was not found on this server.


Apache/2.2.23 (CentOS) Server at 5.45.71.217 Port 80
Επισημάνσεις - Εισηγήσεις
A-
 A 
A+
Open login

Επισημάνσεις - Εισηγήσεις

Η νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι μία πληγή για τη χώρα, με μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις και επηρεασμό της Δημόσιας Υγείας, αλλά και τοιυ Περιβάλλοντος.

Το εκτεταμένο λαθρεμπόριο καυσίμων, όπως έχει εμφανιστεί στα τελευταία 20 χρόνια από τις έρευνες και καταγγελίες που παρουσιάστηκαν στα Μέσα Ενημέρωσης, εντοπίζεται κυρίως στο πετρέλαιο.

Η νοθεία στα καύσιμα, παρατηρείται σχεδόν σε όλους τους τύπους (βενζίνες, πετρέλαιο κ.ά.), λόγω της πρόσμιξης που πραγματοποιείται (π.χ. φτηνότερης βενζίνης με ακριβότερη, νερό στα καύσιμα, κ.ά.)

Η περίπτωση κλοπής πετρελαίων παρατηρείται κυρίως στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπου στις παραδόσεις σε πολυκατοικίες και βιομηχανίες δεν παραδίδεται όλη η ποσότητα. Επίσης, κλοπή παρατηρείται στο πετρέλαιο ναυτιλίας όπου επίσης αναφέρονται μειωμένες ή και μηδενικές παραδόσεις.

Η καύση πετρελαίου θέρμανσης και ειδικά ναυτιλίας από τα επιβατικά και φορτηγά οχήματα έχει καταστρεπτικές συνέπειες στη ρύπανση της ατμόσφαιρας με εκπομπή ρύπων, που έχουν πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, σε σύγκριση με το πετρέλαιο κίνησης, το οποίο από την 1/1/2005 σύμφωνα με οδηγία της Ε.Ε. πρέπει να είναι καθαρό με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.

Ακόμη, η χρήση πετρελαίου θέρμανσης ή/και ναυτιλίας για την κίνηση οχημάτων έχει σημαντική επίπτωση στο πορτοφόλι του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, αφού προκαλεί σημαντικές βλάβες και ζημιές.

Το κύριο πρόβλημα που δημιουργεί η λαθρεμπορία καυσίμων στο κράτος είναι η απώλεια τεράστιων πόρων σε περιόδους οικονομικής κρίσης που μαστίζει την χώρα, που εκτιμώνται σε 2,0 έως 3,0 δις ευρώ για κάθε χρόνο.

Πόροι οι οποίοι θα μπορούσαν να διατεθούν για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας και για τη προσπάθεια μείωσης της μεγάλης ρύπανσης.

Πόροι, για τους οποίους, κάθε κυβέρνηση επιβάλλεται να επενδύσει σε χρόνο και έργο, αφού η λύση είναι απλή και το μόνο που απαιτεί είναι πολιτική βούληση και υποδομή στις επιχειρήσεις εμπορίας και διακίνησης καυσίμων.

Μέσα από τις Ημερίδες του ECOCITY για την Πετρελαιοκίνηση, που έχουν υλοποιηθεί στον Κύκλο Διαλόγου που γίνεται στα τελευταία 10 χρόνια, καταγγέλθηκε το μεγάλο πρόβλημα της νοθείας. Επιπλέον παρουσιάστηκαν στοιχεία από επιστήμονες, που απαιτούσαν άμεση επέμβαση και μέτρα.

Το σοβαρό πρόβλημα εντοπίζεται στο τρόπο Διακίνησης των Καυσίμων και στην ανάγκη επέμβασης του Κράτους σε όλον τον Κύκλο της Διανομής (Εταιρίες Καυσίμων – Εταιρίες ή ιδιοκτήτες Βυτίων Διανομής Καυσίμων – Σημεία Παράδοσης Καυσίμων)

Το Πρόβλημα δείχνει να είναι μεγάλο και με συνέπειες, που απαιτούν λύσεις που μας προσφέρει η Νέα Τεχνολογία και επέμβαση του κράτους εκεί που πρέπει και να χτυπήσει τα κυκλώματα που λυμαίνονται πόρους που θα έπρεπε να υπήρχαν στο κοινό Ταμείο, καλύπτοντας ανάγκες προϋπολογισμού της χώρας.

Το ECOCITY εκπληρώνοντας την δέσμευση του, που ανακοίνωσε στην πρώτη εσπερίδα του Κύκλου Διαλόγου το έτος 2005, προετοίμασε και κατέθεσε, σε κάθε κυβέρνηση μέχρι σήμερα, την πρότασή του για την πάταξη της λαθρεμπορίας καυσίμων και προτείνει την δημιουργία Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Καυσίμων (ΕΦΕΚ), ως ανεξάρτητη αρχή ελέγχου του Κύκλου Διακίνησης και Ελέγχου Παραδόσεων Καυσίμων.



Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ECOCITY ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΑΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΝΟΜΗΣ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΑΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

 

ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

O Κύκλος Διανομής Καυσίμων ξεκινά και ολοκληρώνεται στις εγκαταστάσεις όπου φορτώνουν τα Φορτηγά Καυσίμων (Βυτιοφόρα) και τα Σλέπια (Πλωτές Δεξαμενές).

Η Παραλαβή/Φόρτωση των Καυσίμων γίνεται είτε στα Κρατικά Διυλιστήρια, είτε στις Εγκαταστάσεις των Εταιριών Πετρελαιοειδών.

Δικαίωμα φόρτωσης καυσίμων έχουν τα βυτιοφόρα που ανήκουν ή συνεργάζονται με εταιρίες καυσίμων και, από ιδιώτες/επιχειρηματίες που πληρούν προϋποθέσεις αποθήκευσης. Επίσης οι εταιρίες πετρελαιοειδών έχουν την δυνατότητα να παραλαμβάνουν καύσιμα και μέσω αγωγών, από τα Διυλιστήρια στις Εγκαταστάσεις τους.

Ένας άλλος σημαντικός Φορέας Διακίνησης Καυσίμων είναι επίσης οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας που παραλαμβάνουν καύσιμα από τα Διυλιστήρια και τα διακινούν με στρατιωτικά βυτιοφόρα οχήματα, σε Μονάδες για τις ανάγκες μετακίνησης του στόλου οχημάτων του Στρατού.

Η Μεταφορά των Καυσίμων προς τους παραλήπτες (πρατήρια καυσίμων, πολυκατοικίες, βιομηχανίες, σκάφη αναψυχής κ.ά.) γίνεται με βυτιοφόρα που έχουν χωρισμένες και ογκομετρημένες δεξαμενές υποδοχής καυσίμων (διαμερίσματα). Επίσης η μεταφορά ναυτιλιακού πετρελαίου γίνεται με σλέπια ή πλοιάρια με δεξαμενές.

Διακρίνουμε διάφορες κατηγορίες κλοπής ή νόθευσης καυσίμων, ανάλογα με τον διακινητή και τον παραλήπτη, όπως :

- Κλοπές ή παραδόσεις νοθευμένου καύσιμου σε Πρατήρια Καυσίμων, που είναι πλέον δύσκολο με την εμπειρία των πρατηριούχων καυσίμων  αλλά όχι αδύνατο. Στις περιπτώσεις αυτές οι εταιρίες καυσίμων ζητούσαν να παραδίνονται σφραγισμένα διαμερίσματα των βυτίων στους πρατηριούχους.

- Κλοπές σε παραδόσεις καυσίμων σε πολυκατοικίες, που με έντεχνο τρόπο επιτυγχάνουν παράνομα κάποιοι οδηγοί βυτίων

- Κλοπές ή παραδόσεις νοθευμένου καυσίμου σε Βιομηχανίες και καταστήματα (φούρνοι κλπ)

- Κλοπές σε παραδόσεις πετρελαίου ναυτιλίας σε πλοία με την συνεργασία ή μη των αρμοδίων εφοδιασμού.

Μετά από κάθε κλοπή το διαθέσιμο καύσιμο που προέρχεται από παράνομη παρακράτηση και μη παράδοση, είναι βέβαιο ότι διατίθεται και πωλείται με τη συνέργια κλεπταποδόχου που διαθέτει ανάλογη δεξαμενή, είτε νόμιμη σε Πρατήρια Καυσίμων είτε παράνομη σε αποθήκες αποχρωματισμού της ιχνηθεσίας του καυσίμου. Σε αυτές τις δεξαμενές μπαίνει το καύσιμο με πλήρη γνώση της παρανομίας και με στόχο τον παράνομο πλουτισμό.

Σύμφωνα με αναφορές, μεγάλα κυκλώματα διαθέτουν παράνομες δεξαμενές, όπου χύνουν συνήθως πετρέλαιο ναυτιλίας ή/και θέρμανσης, το οποίο μπαίνει σε διαδικασία αποχρωματισμού και προώθησης, στη συνέχεια, στην Αγορά.

Κάτι που είναι σημαντικό να το γνωρίζει η Πολιτεία είναι ότι, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί εταιρίες πετρελαιοειδών να αναθέτουν σε εταιρίες ασφαλείας και φύλαξης (Security) την ηλεκτρονική παρακολούθηση των βυτιοφόρων οχημάτων, με Global Position System (GPS) αποκτώντας έτσι δυνατότητα ανίχνευσης των παρανομιών.

Το σύστημα αυτό και τον τρόπο παρακολούθησης του Κύκλου Διανομής, οι εταιρίες πετρελαιοειδών δεν τον είχαν παρουσιάσει και δεν τον είχαν βάλει όλες σε εφαρμογή, παρά το ότι έχουν ανάλογη υποχρέωση που απορρέει από την ευθύνη της διανομής ποιοτικών προϊόντων και όχι νοθευμένων, όπως συμβαίνει με την περίπτωση των καυσίμων. Ακόμη, παρά τη δημοσιότητα του θέματος τηρήθηκε σιγή στην διαθεσιμότητα της λύσης που υπάρχει για το θέμα αρκετά χρόνια τώρα.

Από τις παρουσιάσεις στις Ημερίδες του ECOCITY και την δραστηριοποίηση μας με επιστολές που εστάλησαν στους αρμόδιους Υπουργούς για τη προσέγγιση της παρούσας πρότασής μας, δημιουργήθηκε ανάλογη πίεση στα προηγούμενα χρόνια, χωρίς αποτέλεσμα.

Το ECOCITY προτείνει την επέμβαση της Κυβέρνησης για να αναπτυχθεί και να εφαρμοσθεί σύστημα ελέγχου της διακίνησης καυσίμων, με αποκλειστική ευθύνη και οικονομική επιβάρυνση των εταιριών εμπορίας καυσίμων και των επαγγελματιών μεταφορέων καυσίμων, που έχουν την ανάλογη υποχρέωση.

Όλο το έργο της ηλεκτρονικής παρακολούθησης της διανομής καυσίμων, είναι βέβαιο ότι δεν θα πρέπει να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά τους ιδιοκτήτες οχήματων/βυτία και τις εταιρίες πετρελαιοειδών, ακολουθώντας το παράδειγμα των εφαρμογών που έχουν γίνει στις επιχειρήσεις για τον ηλεκτρονικό έλεγχο παραστατικών και οικονομικών διεκπεραιώσεών τους.

ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΡΟΠΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Οι απαιτήσεις εκτιμάται ότι καλύπτονται σε διάστημα περίπου δύο μηνών, από τη στιγμή της απόφαση να εφαρμοστούν τα παρακάτω βήματα :

  1. ΜΗΤΡΩΟ ΔΕΞΑΜΕΝΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ, ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΒΥΤΙΩΝ & ΣΛΕΠΙΩΝ

Απόφαση από το αντίστοιχο Υπουργείο και πιθανόν τις Περιφέρειες, για την απογραφή και καταγραφή, σε επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Αγορά των Πετρελαιοειδών, των παρακάτω :

1.1. Καταγραφή δεξαμενής καυσίμων με γεωγραφικό προσδιορισμό σε ιδιόκτητο χώρο και εκτίμηση της χωρητικότητα όλων των δεξαμενών που βρίσκονται σε εταιρίες πετρελαιοειδών, πρατήρια καυσίμων, βιομηχανίες, καταστήματα και σε άλλους χρήστες. Δημιουργία Μητρώου και κωδικοποίηση.

1.2. Καταγραφή όλων των Φορτηγών/Βυτίων μεταφοράς καυσίμων και δημιουργία Μητρώου Βυτίων με αναλυτική χωρητικότητα ανά διαμέρισμα καυσίμων.

  1. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΒΥΤΙΩΝ και ΣΛΕΠΙΩΝ

Με δαπάνη κάθε ιδιοκτήτη φορτηγού βυτίου μεταφοράς καυσίμων, καθώς και στα σλέπια που χρησιμοποιούνται για παραδόσεις πετρελαίου για χρήση ναυτιλίας, τοποθετείται και ασφαλίζεται για εξωτερικές επεμβάσεις σύστημα εξοπλισμού που θα περιλαμβάνει μονάδα GPS και μονάδα ελέγχου με μικροϋπολογιστή για μετάδοση δεδομένων

  1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΕΝΤΡΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ

Στα Γραφεία Διακίνησης κάθε εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών δημιουργείται Κέντρο Ελέγχου που θα παρακολουθεί όλα τα βυτιοφόρα που έχουν τα σήματά της ή συνεργάζονται μαζί της και κάνουν παραδόσεις σε πρατήρια με το σήμα της εταιρίας, σε πολυκατοικίες, σε βιομηχανίες και γενικώς στους πελάτες της εταιρίας.

Το Κέντρο Ελέγχου κάθε εταιρίας πετρελαιοειδών θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με σύστημα εξοπλισμού που θα περιλαμβάνει :

3.1. Υπολογιστές για τη συνεχή καταχώρηση δεδομένων που θα στέλνουν τα βυτιοφόρα, σε όλη τη διάρκεια του δρομολογίου ή κατά την άφιξη, ανάλογα με την επένδυση κάθε εταιρίας.

3.2. Σύνδεση με operators κινητής τηλεφωνίας που παρέχει τη δυνατότητα να λαμβάνονται δεδομένα (γεωγραφική θέση παράδοσης, ποσότητα κλπ)σε πραγματικό χρόνο

3.3. Εξειδικευμένο λογισμικό που επιτρέπει σε πραγματικό χρόνο την εμφάνιση σημαντικών στοιχείων (Ηλεκτρονικός χάρτης θέσης βυτιοφόρων, έλεγχος διαδικασίας φόρτωσης και εκφόρτωσης σε σχέση με γεωγραφική θέση, αναφορές, συναγερμοί κ.ά.)

  1. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΡΟΗΣ ΚΑΥΣΙΜΟΥ

Με δαπάνη των Διυλιστηρίων και των Εγκαταστάσεων Φόρτωσης Καυσίμων των εταιριών μπορεί να τοποθετηθεί ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου και μέτρησης της ροής του καυσίμου (δακτυλίδι) για την παράδοση στα βυτιοφόρα.

Παράλληλα, με τον εξοπλισμό που έχει τοποθετηθεί στα βυτιοφόρα μπορεί να γίνεται πλήρης έλεγχος της παραλαβής του καυσίμου.

Στα σημεία παράδοσης, με το άνοιγμα όποιου διαμερίσματος, θα ενεργοποιείται το σύστημα και θα αναφέρει το GPS μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας, στο Κέντρο Ελέγχου των εταιριών, όλες τις πληροφορίες (μπορεί να αναφέρει ακόμη και την ποσότητα που παραδίδει από το συγκεκριμένο διαμέρισμα του βυτίου)

  1. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟΥ

Αποκλειστικό υπεύθυνος για τη σωστή διανομή των καυσίμων είναι και θα πρέπει πάντα να είναι οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών.

Με τη βοήθεια του GPS παρακολουθείται η πραγματική διαδρομή του βυτιοφόρου. Έτσι ελέγχεται αν σταματάει στα γεωγραφικά σημεία που βρίσκονται τα σημεία παράδοσης και οι νόμιμες δεξαμενές (πρατήρια, βιομηχανίες, Πολυκατοικίες κλπ) ή αν σταματάει σε άλλα σημεία με ενδεχόμενη παράνομη παράδοση.

Σε περίπτωση στάσης σε σημεία που δεν είναι καταγεγραμμένη δεξαμενή και γίνει παράδοση καυσίμου θα υπάρχει πλήρης ηλεκτρονική καταγραφή της γεωγραφικής θέσης και μπορεί να ακολουθήσει έλεγχος ή μπορεί να υπάρξει άμεσα σήμα συναγερμού και επέμβαση.

Σε σύντομο διάστημα (βάθος χρόνου 2 ετών) οι εταιρίες αν το επιθυμούν θα μπορούν να ελέγχουν εκτός από τη ποσότητα και την ποιότητα του καυσίμου που θα παραδίδεται από το βυτίο στα πρατήρια ή τα άλλα σημεία παράδοσης, οπότε η νοθεία θα είναι δύσκολη έως αδύνατη.

Κατά την επιστροφή του βυτιοφόρου στις εγκαταστάσεις θα καταγράφεται ηλεκτρονικά, χωρίς την επέμβαση τρίτου, το ιστορικό του δρομολογίου του βυτιοφόρου, στο server του Κέντρου Ελέγχου της εταιρίας του.

  1. ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ – ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΟΣΟΤΗΤΩΝ

Ο τρόπος παραδόσεων πετρελαίου θέρμανσης ασφαλίζεται και ελέγχεται σε όλο της το εύρος.

Οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών θα ακολουθήσουν την τακτική που υπήρχε μέχρι σήμερα ως προς την τιμή πώλησης και το Κράτος μπορεί να παρέχει τις ανάλογες εκπτώσεις φόρου σε παραδόσεις πετρελαίου θέρμανσης. Προτείνεται η τιμολόγηση επί αυτοκινήτου από τους οδηγούς, σύστημα δοκιμασμένο και ασφαλές που, ήδη, εφαρμόζεται σε παραδόσεις τροφίμων, καφέ, εστιατόρια κλπ.

Η διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει τα εξής βήματα :

6.1. Τιμολόγηση ηλεκτρονικά με κωδικό που θα έχει κάθε διαχειριστής ή ιδιοκτήτης μονοκατοικίας

6.2. Παροχή έκπτωσης που αναγράφεται στο τιμολόγιο, σύμφωνα με τη πολιτική του Κράτους

6.3. Ο κωδικός της έκπτωσης ορίζει τη συνθήκη σχέσης (πρατήριο, πολυκατοικία, αγροτικό, βιομηχανίας κ.λ.π.)

6.4. Το Υπουργείο Οικονομικών θα έχει την δυνατότητα να γνωρίζει άμεσα τις παροχές εκπτώσεων και τους παραλήπτες (έλεγχος – επιβεβαίωση – επέμβαση)

6.5. Ο κωδικός του βυτίου και του οδηγού θα υπάρχει σε κάθε τιμολόγιο με ευθύνη των εταιριών για τη σωστή χρήση κωδικών

6.6. Μέσω των κωδικών των παραληπτών, θα υπάρχουν άμεσα στατιστικά στοιχεία, σε κάθε εταιρία εμπορίας καυσίμων (και στην ελεγκτική υπηρεσία του Υπουργείου), που θα εμφανίζονται όλες οι παραλαβές σε πολυκατοικίες και σε μονοκατοικίες, αγρότες κλπ.

Με τον τρόπο αυτό θα εκλείψει το φαινόμενο παραλαβής ποσοτήτων από επαγγελματίες που έχουν δεξαμενές πετρελαίου θέρμανσης σε μονοκατοικίες (ή βαρέλια) και το χρησιμοποιούν για πετρέλαιο κίνησης. Επίσης θα είναι δύσκολη η συνεργασία διαχειριστών και οδηγών βυτιοφόρων, αφού με έλεγχο ποσοτήτων εύκολα βγαίνουν συμπεράσματα συνέργειας.

Είναι φανερό πλέον, αφού μπλοκάρεται η πορεία του δρομολογίου και οι παραδόσεις των βυτιοφόρων, ότι θα δυσκολευθούν όσοι οδηγοί βυτιοφόρων επιλέξουν την οδό κλοπής ποσοτήτων από τις παραδόσεις.

Επίσης για μεγαλύτερη ασφάλεια, στη περίπτωση που επιθυμεί, κάθε διαχειριστής ή παραλήπτης μονοκατοικίας θα έχει την δυνατότητα με δαπάνη του, να εφοδιάζεται με ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της παραλαμβανόμενης ποσότητας πετρελαίου, με κόστος που εκτιμάται ότι είναι πολύ χαμηλό.

  1. ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ & ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΥΚΛΟΥ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ

Με τη μέθοδο που προτείνει το ECOCITY, το Κράτος μειώνει σημαντικά το κόστος χρονοαπασχόλησης προσωπικού για τον  έλεγχο. Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού ελέγχου παρέχει σημαντικά στοιχεία και προσφέρει τη δυνατότητα στοχευόμενης επέμβασης.

Ο έλεγχος πλέον περιορίζεται στην εποπτεία των εταιριών καυσίμων, οι οποίες θα πρέπει να τηρούν σωστά τις διαδικασίες και προδιαγραφές της ηλεκτρονικής παρακολούθησης των παραδόσεων.

Επιπλέον η καλή συνεργασία των Υπηρεσιών του Κράτους με τα Κέντρα Ελέγχου των εταιριών καυσίμων, εκτιμάται ότι θα μειώσει αισθητά τις ανάγκες εκτενούς ελέγχου και θα παρέχεται αξιόλογος χρόνος για άμεση επέμβαση και διενέργεια ποιοτικών ελέγχων σε όλο το Κύκλο της Διακίνησης.

  1. ΠΟΙΝΕΣ

Απαιτείται, πλέον, το Κράτος, να επιλέξει και να αποφασίσει ένα σύστημα ποινών που θα δημιουργήσει ανασταλτική συμπεριφορά στη ροπή της κλοπής και λαθρεμπορίας καυσίμων.

Στις εταιρίες και τους μεταφορείς που θα είναι «αμελείς» σε βάρος του κοινωνικού συνόλου, θα πρέπει να επιβάλλονται δυσβάστακτες ποινές.

Ενδεικτικά προτείνεται σε ιδιοκτήτες και οδηγούς βυτιοφόρων που παρανομούν να εφαρμόζεται το αυτόφορο και κράτηση ή καταβολή πολύ υψηλής εγγύησης μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης. Οι υποθέσεις λαθρεμπορίας και κλοπής θα πρέπει να εκδικάζονται ταχύτατα.

Παράλληλα προτείνεται η δημιουργία Καταλόγου (Black list) ιδιοκτητών και οδηγών βυτιοφόρων που παρανόμησαν, ώστε οι εταιρίες πετρελαιοειδών που τους χρησιμοποιούν να γνωρίζουν το πρόβλημα και να συμμετέχουν στην καταστολή.



ΕΠΙΛΟΓΟΣ - ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ

Με την αξιοποίηση της παρούσας πρότασης του ECOCITY και την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου της Διακίνησης Καυσίμων σε :

· Σημεία Φόρτωσης Καυσίμων

· Δρομολόγια (Γεωγραφική πορεία) βυτιοφόρων και σλεπιών

· Σημεία Παραδόσεων καθώς και σημεία στάσεων (στίγμα γεωγραφικό)

· Έλεγχο κενών οχημάτων κατά την επιστροφή στις εγκαταστάσεις

· Ηλεκτρονική καταγραφή ιστορικού δρομολογίου

· Τιμολόγηση επ΄ αυτοκινήτου και κωδικοποίηση παραληπτών

· Καταγεγραμμένες δεξαμενές καυσίμων και επιβεβαίωση παραδόσεων&l

ΓΙΑ ΤΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ

ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΥΣΙΜΑ

· Για την ποιότητα της διακινούμενης βιομάζας.

ü Εισαγόμενη από άλλες χώρες - Καταγραφή κυκλώματος διακίνησης και ποιότητα βιομάζας ανά Περιφέρεια :

1. Μητρώο Εισαγωγέων Βιομάζας. Υπεύθυνη Δήλωσή τους με αναφορά χώρας εισαγωγής και την εταιρία που συνεργάζονται.

2. Κάθε εισαγωγέας να καταθέσει κατάλογο με πελάτες/εμπόρους που πωλούν pellets και άλλα είδη βιομάζας

ü Παραγόμενη στη χώρα - Καταγραφή κυκλώματος διακίνησης και ποιότητα βιομάζας ανά Περιφέρεια :

1. Μητρώο Παραγωγών Βιομάζας στη χώρα

2. Κάθε βιομηχανία παραγωγής να καταθέσει κατάλογο με πελάτες/εμπόρους που πωλούν pellets και άλλα είδη βιομάζας

ü Διακινητές/Έμποροι ανά Πόλη

1. Υπεύθυνη Δήλωση Εμπόρων για διάθεση pellets και ξυλείας (Περιφέρειες – Δ/νσεις Εμπορίου)

2. Απογραφή σημείων πώλησης ξυλείας ανά Περιφέρεια

3. Έλεγχος Εμπόρων/Πωλητών ξυλείας, pellets & βιομάζας με εξέταση τιμολογίων παραλαβής ανά προμηθευτή (Περιφέρειες).

4. Εντοπισμός από ποιόν παρέλαβαν, πότε και αν είναι νόμιμος προμηθευτής

5. Έλεγχος αποθεμάτων (παραλαβές-πωλήσεις)

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ

· Πολιτική προώθησης του φυσικού αερίου προς τα νοικοκυριά

ü Eιδικές παροχές έναντι της βιομηχανικής χρήσης.

ü Μείωση των φόρων του φυσικού αερίου

ü Εφαρμογή κινήτρων για επέκταση των συνδέσεων

· Προώθηση της χρήσης πετρελαίου για θέρμανση

ü Μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης

· Kαταπολέμηση της κλοπής και νοθείας πετρελαίου :

ü Απογραφή Δεξαμενών Πετρελαίου σε όλη τη χώρα

ü Εφαρμογή ηλεκτρονικού ελέγχου διακίνησης καυσίμων από τα σημεία φόρτωσης μέχρι και την  επιστροφή των βυτιοφόρων

ü Ευθύνη παρακολούθησης της διακίνησης και των βυτιοφόρων από τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων που συνεργάζονται οι μεταφορείς.

ü Πλήρης έλεγχος και επιβολή κυρώσεων σε μη εφαρμογή συστήματος εισροών-εκροών σε πρατήρια.

· Εφοδιασμός πετρελαίου για εμπορική και βιομηχανική χρήση, χωρίς παροχή έκπτωσης ΕΦΚ (θέρμανση).

· Έντονος έλεγχος στην ποιότητα του διακινούμενου πετρελαίου θέρμανσης.

ü Παραλαβές πετρελαίου ανά ΑΦΜ Ιδιώτη ή ΑΜ Πολυκατοικίας (Διαθέσιμοι ΑΜ από ρεύμα, νερό κλπ)

ü Διασταύρωση ποσοτήτων φόρτωσης με ποσότητες πώλησης σε πρατήρια καυσίμων (σύστημα εισροών – εκροών) και σε εταιρίες εμπορίας (μηχανογραφικό σύστημα)

· Σε παρανομούντες που διακινούν λαθραίο καύσιμο να εξομοιωθούν οι ποινές αντίστοιχα με τις περιπτώσεις φορτηγών που διακινούν ξυλεία λαθραία (κατάσχεση οχήματος μέχρι εκδίκαση της υπόθεσης)

ΓΙΑ ΤΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΑΠΟ ΟΧΗΜΑΤΑ

· Αύξηση του Φόρου στο πετρέλαιο κίνησης (ανάλογο μέτρο με Παρίσι)

· Αναθεώρηση στο καθεστώς του «πράσινου δακτυλίου»

- Απαγόρευση κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων επιβατικών οχημάτων στο κέντρο των μεγάλων πόλεων, αφού είναι απαραίτητος ο περιορισμός εκπομπής Μικροσωματιδίων και Οξειδίων του Αζώτου

- Διατήρηση ελεύθερης κυκλοφορίας σε δακτύλιο και κέντρο μεγάλων πόλεων, στα Ηλεκτρικά, στα οχήματα Φυσ. Αερίου και στα Υβριδικά

· Κίνητρα για αντικατάσταση του στόλου των ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με οχήματα φυσικού αερίου, ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα. Κίνητρα και για μετατροπή ταξί για χρήση Φυσικού Αερίου

· Απόσυρση και αντικατάσταση του ρυπογόνου στόλου των Φορτηγών, που κυκλοφορούν στη χώρα, καθώς και εφαρμογή αντικινήτρων για τις εισαγωγές μεταχειρισμένων παλαιάς τεχνολογίας.

· Δημιουργία περιβαλλοντικών δακτυλίων για φορτηγά σε Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη, ώστε να εισέρχονται μόνο νέας τεχνολογίας φορτηγά πετρελαιοκίνητα οχήματα και όχι ο παλιός και ρυπογόνος στόλος των μεταχειρισμένων που υπάρχουν.

· Ανάπτυξη των ΜΜΜ και προώθηση των λεωφορείων φυσικού αερίου και μέσων σταθερής τροχιάς στην Περιφέρεια

· Τοποθέτηση παγίδων μικροσωματιδίων

- Σε όλα τα παλαιάς τεχνολογίας Φορτηγά

- σε όλα τα δημόσια και ιδιωτικά λεωφορεία που διέρχονται στον αστικό ιστό των μεγάλων πόλεων

- σε όλα τα οχήματα των Ενόπλων Δυνάμεων

- σε όλα τα Σχολικά Λεωφορεία

- στα ταξί παλαιάς τεχνολογίας

· Έλεγχος για τη σωστή συντήρηση των αυτοκινήτων και δικύκλων (ΚΤΕΟ)

· Απαγόρευση στάθμευσης και της λειτουργίας κλιματισμού σε σταθμευμένα τουριστικά λεωφορεία σε περιοχές γύρω από τους αρχιαολογικούς χώρους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις (εφαρμογή μεθόδου Ρώμης)

· Δημιουργία και Λειτουργία ΕΦΕΚ (Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Καυσίμων)

- Ανεξάρτητη Αρχή για την παρακολούθηση του κυκλώματος καυσίμων

- Έλεγχοι δεξαμενών και τήρηση μητρώου

- Εποπτεία σε καθεστώς ελέγχου ποιότητας καυσίμων

Το ECOCITY υπογραμμίζει ότι πιθανοί κυβερνητικοί στόχοι με οικονομικό προσανατολισμό αποδείχθηκαν αναποτελεσματικοί και δεν αντισταθμίζουν το κόστος από την προκαλούμενη νοσηρότητα και πρόωρη θνησιμότητα του πληθυσμού, που προέρχεται από τα αυξημένα επίπεδα οξειδίων αζώτου και αιωρούμενων σωματιδίων.

Τονίζει την απουσία βραχυπρόθεσμου σχεδιασμού και μηχανισμών ελέγχου για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την ανάγκη εμπλουτισμού του δικτύου σταθμών μετρήσεων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε κάθε μεγάλη πόλη μας. Αξιο αναφοράς είναι ότι για τις μεγάλες πόλεις της χώρας δεν υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες εκπομπών, ιδιαίτερα τώρα που έχει αλλάξει ο στόλος των οχημάτων, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη οποιαδήποτε εκτίμηση για το μέλλον από τη πολιτεία και βεβαίως αδυναμία χάραξης κάποιας στρατηγικής.

Καλεί τα συναρμόδια Υπουργεία να δρομολογήσουν όλα τα αναγκαία μέτρα για τη μείωση εκπομπής μικροσωματιδίων και άλλων ρύπων

- είτε από την καύση βιομάζας,

- είτε από την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων οχημάτων,

- είτε από χρήση νοθευμένου καύσιμου.

Όπως είναι φανερό τα στοιχεία ρύπανσης του αέρα, που καταγράφηκαν στις δύο πόλεις τον περασμένο χειμώνα ήταν και πάλι ιδιαίτερα ανησυχητικά και απογοητευτικά με πολύ υψηλές συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων και καρκινογόνων πολυαρωματικών υδρογονανθράκων, που ξεπέρασαν τα όρια επιφυλακής που είναι θεσμοθετημένα από την Ε.Ε. και τα όρια των Οδηγιών της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας.

E C O C I T Y

Εθελοντικός Οργανισμός για το Αστικό Περιβάλλον

Πληροφορίες : 210 6196757

www.ecocity.grinfo@ecocity.gr

 

Αθήνα, 17 Μαΐου 2015

To ECOCITY, όλα αυτά τα χρόνια έχει εκφράσει την αντίθεσή του στην απόφαση προηγούμενων κυβερνήσεων για την παροχή κινήτρων στα πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα νέας τεχνολογίας, στην ελεύθερη κυκλοφορία τους στο κέντρο των μεγάλων πόλεων της χώρας και στην έλλειψη μέτρων περιορισμού των παλαιάς τεχνολογίας πετρελαιοκίνητων επιβατικών και φορτηγών αυτοκινήτων.

Για το θέμα έχει τεκμηριώσει τη θέση του, η οποία στηρίζεται στις επιπτώσεις της πετρελαιοκίνησης στην Δημόσια Υγεία, στο Περιβάλλον και στην Οικονομία.

Η προηγούμενες κυβερνήσεις μετά τη σταθερή πίεση και προσπάθεια για άρση της πετρελαιοκίνησης, που υπήρξε από τους εισαγωγείς νέων και μεταχειρισμένων επιβατικών οχημάτων, με κύριους λόγους τεκμηρίωσης τα μειωμένα όρια εκπομπών CO2 των πετρελαιοκίνητων, αποκρύπτοντας τις τραγικές επιπτώσεις από τις εκπομπές μικροσωματιδίων (PM) και οξειδίων του αζώτου (ΝΟx), κάτι που έχει οδηγήσει μεγάλες πόλεις της Ευρώπης στην απαγόρευση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στο κέντρο των πόλεων. Επιπλέον οι τραγικές συνέπειες της νοθείας πετρελαίου που έχει εντοπιστεί στη χώρα μας μεγιστοποιεί το πρόβλημα με ιδιαίτερα σημαντικές επιπτώσεις.

Με προσανατολισμό την αντικειμενική αξιολόγηση και τον εμπλουτισμό της αντίληψης, όσων επιθυμούν να εξετάσουν σωστά τις επιπτώσεις της πετρελαιοκίνησης, καταγράφονται παρακάτω στοιχεία από τη μακρόχρονη Διαβούλευσης που έκαναν οι Επιτροπές του ECOCITY με επιστήμονες και εκπροσώπους Ευρωπαϊκών Δικτύων, Φορέων και Οργανισμών.

Οι λόγοι αυτοί προτείνεται να αποτελέσουν βασικά σημεία για την αξιολόγηση της υπάρχουσας τακτικής παροχής κινήτρων για την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων επιβατικών οχημάτων στη χώρα.

Η πρόταση του ECOCITY αφορά στην επιβολή αντικινήτρων στα πετρελαιοκίνητα οχήματα και την εφαρμογή κινήτρων για την τόνωση της κυκλοφορίας ηλεκτρικών οχημάτων, υβριδικών οχημάτων και οχημάτων καύσης φυσικού αερίου :

Οι εκπομπές ρύπων που αναφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για κάθε πετρελαιοκίνητο όχημα, αναφέρονται σε μετρήσεις που έγιναν στα εργαστήριά τους και όχι σε μετρήσεις πραγματικής κυκλοφορίας στις πόλεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκφράσει την ανησυχία της σχετικά με τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) και μικροσωματισίων PM2,5 που εκπέμπουν τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Ο προβληματισμός που έχει κατατεθεί από το Transport & Environment (T&E) σχετικά με το σύστημα μέτρησης των εκπομπών  καυσαερίων είναι λανθασμένες και αφορά μετρήσεις στο εργαστήριο των κατασκευαστών και όχι σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας στις πόλεις. Το ECOCITY που είναι μέλος του T&E έχει τονίσει μέσα από τον κύκλο διαβούλευσης για την πετρελαιοκίνηση που υλοποιεί τα τελευταία 5 χρόνια, ότι οι μετρήσεις που ορίζουν τις εργοστασιακές εκπομπές γίνονται με συγκεκριμένη μέθοδο και αγνοείται ή αποκρύπτεται το γεγονός πως όλοι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα στο κέντρο των πόλεων δεν κινούνται με υψηλή ταχύτητα ώστε να γίνει η σωστή καύση των μικροσωματιδίων που παγιδεύονται στα φίλτρα, με αποτέλεσμα οι εκπομπές καυσαερίων να είναι πολλαπλάσιες από εκείνες που αναφέρουν τα εργοστάσια παραγωγής. Χαρακτηριστική είναι η αποδοχή της ACEA (Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) μετά την πίεση από T&E, σχετικά με το ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες συμφωνούν να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των εκπομπών οξειδίου του αζώτου (ΝΟx) και να πραγματοποιείται υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Για τον σκοπό αυτό προτείνεται η απαγόρευση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στο κέντρο των ελληνικών πόλεων.

Τα Πετρελαιοκίνητα οχήματα εκπέμπουν ρύπους που επηρεάζουν και επιβαρύνουν την ποιότητα του αέρα

Η Ε.Ε. εμφανίζεται ιδιαίτερα προβληματισμένη με την πετρελαιοκίνηση και ειδικά με τα όρια εκπομπής μικροσωματιδίων και οξειδίων του αζώτου, αφού οι μετρήσεις εκπομπών τους σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας σε πόλη, είναι εντελώς διαφορετικές και πολύ πιο αυξημένες από αυτές που αναφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες από εργαστηριακές μετρήσεις. Παρά την μείωση των ορίων εκπομπής ρύπων που έχει επιβάλει η ΕΕ μέσω του EURO 5, η αύξηση των μικροσωματιδίων στις πόλεις και η εκπομπή οξειδίων του αζώτου είναι σταθερή με δυσμενείς επιπτώσεις στην Υγεία. Επιστημονικές μελέτες δείχνουν πως το ποσοστό ΝΟx (που εκπέμπεται ως πρωτογενές διοξείδιο του αζώτου από τα ντιζελοκίνητα) έχει αυξηθεί σημαντικά με την εισαγωγή διαφόρων νέων τεχνολογιών, που είχαν ως στόχο τον έλεγχο των εκπεμπόμενων αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ) και τη συμμόρφωση με τα νέα αυστηρά ευρωπαϊκά πρότυπα (Euro 6).

Οι εκπομπές μικροσωματιδίων και οξειδίων του αζώτου, από τα Πετρελαιοκίνητα οχήματα, έχουν τραγικές επιπτώσεις στη Δημόσια Υγεία και αυξάνουν την θνησιμότητα των κατοίκων των πόλεων.

Τα αποτελέσματα επιδημιολογικών ερευνών της τελευταίας δεκαετίας, στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική, έχουν τεκμηριώσει την ύπαρξη βραχυχρόνιων επιδράσεων των σημερινών επιπέδων αιωρούμενων σωματιδίων και όζοντος στην υγεία.  Η έκθεση των πολιτών στην ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί ένα σοβαρότατο πρόβλημα Δημόσιας Υγείας και ευθύνη των Κυβερνήσεων να τους προστατέψουν. Στην Αθήνα, στην Θεσσαλονίκη και στις άλλες μεγάλε πόλεις μας, το μεγαλύτερο μέρος των μικροσωματιδίων προέρχεται από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα (επιβατικά, ταξί, λεωφορεία, φορτηγά).

Επίσης η χρήση πετρελαίου κακής ποιότητας ή νοθευμένο (θέρμανσης, ναυτιλίας κ.ά.) επιβαρύνει σημαντικά το φίλτρο παρακράτησης σωματιδίων που φράζει πολύ γρήγορα, ενώ σύντομα επέρχεται η μόνιμη ζημιά που αχρηστεύει τις καθαριστικές του ιδιότητες. Επιπλέον η επιβάρυνση του αέρα των πόλεων από οξείδια του αζώτου, που εκπέμπουν τα πετρελαιοκίνητα, είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για την υγεία των κατοίκων τους. Από σχετικές μελέτες που έχουν γίνει για τις μακροχρόνιες επιδράσεις φαίνεται ότι η μακροχρόνια έκθεση στη σωματιδιακή ατμοσφαιρική ρύπανση οδηγεί σε αυξημένη θνησιμότητα και μετρήσιμη μείωση του προσδόκιμου επιβίωσης. Τα οφέλη από τη μείωση του επιπέδου των ρύπων έχουν τεκμηριωθεί.

Τα μικρότερα σωματίδια (ΡΜ2.5 ή ΡΜ1) εισχωρούν βαθύτερα στους πνεύμονες και θεωρούνται πιο επικίνδυνα για την υγεία. Παρόλο που αντιπροσωπεύουν σχετικά μικρή αναλογία ως προς τη μάζα των σωματιδίων, αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του αριθμού των σωματιδίων. Το 90% των σωματιδίων που εκπέμπονται από πετρελαιοκίνητα οχήματα είναι (κατά μάζα) ΡΜ1.

Οι επιδράσεις ενός συγκεκριμένου επιπέδου ρύπανσης δεν είναι ίδιες σε όλες τις πόλεις και δεν μπορεί να συγκρίνονται οι πόλεις της χώρας μας με τις ευρωπαϊκές. Τα αποτελέσματα των ερευνών δείχνουν ότι οι επιδράσεις είναι μεγαλύτερες (για την ίδια έκθεση) σε θερμότερες πόλεις, σ’ εκείνες που έχουν και αυξημένες συγκεντρώσεις ΝΟ2 και σε εκείνες που έχουν μεγαλύτερη αναλογία ηλικιωμένων. Το μέγεθος των επιδράσεων μεταβάλλεται ανάλογα με χαρακτηριστικά των πόλεων ή των περιοχών, τις οποίες αφορούν. Έτσι τα σωματίδια έχουν μεγαλύτερες επιδράσεις στη Δημόσια Υγεία όταν προέρχονται σε μεγαλύτερο ποσοστό από τα οχήματα που κυκλοφορούν και στις θερμότερες περιοχές. Να σημειωθεί ότι στην Αθήνα το μεγαλύτερο μέρος των μικροσωματιδίων προέρχεται από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα (ΙΧ, ταξί, λεωφορεία, φορτηγά)

Η Πετρελαιοκίνηση είναι βασική αιτία νοθείας και λαθρεμπορίας πετρελαίου στην Ελλάδα

Το εκτεταμένο λαθρεμπόριο καυσίμων παρουσιάζεται κυρίως στο πετρέλαιο και προκαλείται από τη διαφορά στους φόρους που επιβάλλονται στους διαφορετικούς τύπους πετρελαίου (κίνησης, θέρμανσης, ναυτιλίας).

Στις χώρα μας, ο κρατικός μηχανισμός παρουσιάζεται αδύναμος να λύσει το πρόβλημα με το Λαθρεμπόριο και τη Νοθεία του πετρελαίου, παρά την απλότητα εφαρμογής μεθόδων ελέγχου και καταστολής. Η αμηχανία και έλλειψη μέτρων έχει ως αποτέλεσμα η ποιότητα του καυσίμου να είναι εξαιρετικά υποβαθμισμένη.

Παρά την διαβεβαίωση των διυλιστηρίων της χώρας σχετικά με το καθαρό πετρέλαιο κίνησης, που πωλούν στις εταιρίες εμπορίας καυσίμων και στους μεταπωλητές, όλοι γνωρίζουν πως το πρόβλημα κλοπής και νοθείας πετρελαίου γίνεται εκτός των διυλιστηρίων και εκτός των νόμιμων εγκαταστάσεων αποθήκευσης πετρελαίου, από παράνομους διακινητές και πωλητές.

Η λαθρεμπορία και η νοθεία καυσίμων δημιουργεί πρόβλημα στο κράτος, που έχει απώλεια τεράστιων εσόδων. Όπως είναι φυσικό, προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό η αδράνεια του Κράτους, που τα τελευταία 35 χρόνια δεν έχει επέμβει με δραστικές λύσεις και αφήνει να συνεχίζεται ο παράνομος πλουτισμός σε βάρος της Υγείας και της βελτίωσης της Ποιότητας της ζωής μας, ειδικά σε δύσκολες εποχές όπως αυτή που διανύουμε.

Η νοθεία και το λαθρεμπόριο πετρελαίου είναι μία πληγή για τη χώρα, με μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις και περιβαλλοντική ζημιά.

Το νοθευμένο πετρέλαιο προκαλεί σοβαρές ζημιές στα πετρελαιοκίνητα οχήματα νέας τεχνολογίας (Euro 6), τις οποίες δεν καλύπτει η εγγύηση του οχήματος, με αποτέλεσμα την σημαντική οικονομική επιβάρυνση του ιδιοκτήτη.

Παρά τις επιβεβαιωμένες δύσκολες συνθήκες, οι εισαγωγείς αυτοκινήτων πιέζουν έντονα για την άρση της απαγόρευσης χωρίς να εμβαθύνουν στο πρόβλημα, αφού είναι σοβαρές οι ζημιές που προκαλεί στα ευαίσθητα ντιζελοκίνητα που πληρούν τις προδιαγραφές Euro 5 το πετρέλαιο κακής ποιότητας, είτε μόνο θέρμανσης, είτε νοθευμένο. Σε αυτού του τύπου πετρελαιοκινητήρων η χρήση πετρελαίου θέρμανσης ή ακόμη και μίγμα πετρελαίου κίνησης με θέρμανσης, είναι επικίνδυνο και καταστρέφει εξαρτήματα (μπεκ, αντλία υψηλής πίεσης και φίλτρα).

Οι βλάβες στα πετρελαιοκίνητα Euro 5 από νοθευμένο ντίζελ κίνησης βρίσκονται πολύ υψηλότερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, σύμφωνα με αναφορά του ΣΕΑΑ, ενώ τα εργοστάσια αρνούνται ορισμένες φορές να τις αποκαταστήσουν δωρεάν ακόμη και στο πλαίσιο της εγγύησης, καθώς δεν τις αξιολογούν ως κατασκευαστικά σφάλματα, αλλά ως προϊόν νοθευμένου καυσίμου.

Είναι φανερό λοιπόν πως η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης, δεν φαίνεται πως θα είναι προς το συμφέρον των αγοραστών, αν δεν υπάρξει πρώτα μέριμνα για την επικίνδυνη διοχέτευση και εφοδιασμό αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας με νοθευμένο πετρέλαιο.

To νοθευμένο καύσιμο καταστρέφει τα φίλτρα (παγίδες) στα πετρελαιοκίνητα και δεν συγκρατούν τα επικίνδυνα μικροσωματίδια

Oι αυτοκινητοβιομηχανίες, με σκοπό να συμμορφωθούν με τα όρια του Euro 5 για τη μάζα των μικροσωματιδίων που εξέρχονται από την εξάτμιση με «διάμετρο» μικρότερη από 10 μικρά, εφοδίασαν τα νέας τεχνολογίας ντιζελοκίνητα με φίλτρα (παγίδες) σχεδιασμένα να κατακρατούν και στη συνέχεια να καίνε τα μικροσωματίδια.

Στη περίπτωση που το πετρελαιοκίνητο όχημα χρησιμοποιεί καύσιμο νοθευμένο, που έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε θείο είναι επικίνδυνο να μπουκώσει και στη συνέχεια να καταστρέψει το φίλτρο, με συνέπεια να μην καίγονται τα βλαβερά μικροσωματίδια και να ρυπαίνουν έντονα τον αέρα των πόλεων.

Το πετρέλαιο που είναι προϊόν νοθείας με πετρέλαιο θέρμανσης η ναυτιλίας έχει υψηλότερης περιεκτικότητας θείο, με αποτέλεσμα τα αντιρρυπαντικά συστήματα των αυτοκινήτων να έχουν μειωμένη απόδοση και, ταυτόχρονα, να παρατηρείται αύξηση της πρωτογενούς εκπομπής μικροσωματιδίων από τον κινητήρα. Σύμφωνα με μελέτη του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ, σε καύσιμο με περιεκτικότητα θείου 150ppm (κάτι που αναλογεί σε ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό νοθείας, με ανάμειξη 8 μερών πετρελαίου κίνησης με ένα μέρος πετρελαίου θέρμανσης), τα φίλτρα μικροσωματιδίων DPF με τα οποία πρέπει να είναι εφοδιασμένα όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro 5, παρουσιάζουν εκμηδενισμένη απόδοση. Σε περιπτώσεις ύπαρξης θείου στο καύσιμο μεγαλύτερης από 150ppm (κάτι που παρουσιάζεται έντονα στις περιπτώσεις νοθείας του πετρελαίου στην Ελλάδα), παρατηρείται αύξηση των εκπομπών μικροσωματιδίων πάνω από αυτά που θα εξέπεμπε ο κινητήρας αν δεν ήταν εφοδιασμένος με φίλτρο. Χαρακτηριστικά η μελέτη του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ, δείχνει τον υπερδιπλασιασμό της μάζας των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων μετά το φίλτρο, σε σχέση με τα μικροσωματίδια που εξέρχονται από τον κινητήρα, για περιεκτικότητα θείου 350ppm. Η αιτία της μεγάλης αυτής αύξησης είναι ότι τα φίλτρα DPF περιέχουν έναν οξειδωτικό καταλύτη, ο οποίος μετατρέπει μεγάλο μέρος του διοξειδίου του θείου που  σχηματίζεται από την καύση του θείου στο καύσιμο σε SO3, το οποίο στη συνέχεια αντιδρά με τους υδρατμούς στα καυσαέρια και σχηματίζει θειικό οξύ (H2SO4). Τo θειικό οξύ έχει την ιδιότητα να μετατρέπεται στη συνέχεια σε εξαιρετικά μικρά μικροσωματίδια με διάμετρο ολίγων χιλιοστών του μικρού, τα οποία απορροφώντας υδρατμούς σε αναλογία 1:7 αυξάνουν σημαντικά τη μάζα τους.

Από πλευράς Δημόσιας Υγείας, οι επιπτώσεις από την αύξηση της μάζας των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων είναι ακόμα μεγαλύτερες, καθώς τα μικροσωματίδια που εξέρχονται από το φίλτρο και έχουν βάση το θειικό οξύ ανήκουν κυρίως στην κατηγορία των ultrafine με διάμετρο της τάξεως των 10nm, και έχουν πολύ μικρή μάζα.

Έτσι η αύξηση αριθμού των εξαιρετικά επικίνδυνων ultrafine μικροσωματιδίων είναι πολύ μεγαλύτερη από την μετρούμενη ποσοστιαία αύξηση της μάζας των μικροσωματιδίων.

Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οδήγησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να επιβάλει στο Euro 6 ένα δεύτερο όριο για τα μικροσωματίδια, που θα αφορά τον αριθμό των μικροσωματιδίων που θα διαφεύγουν από το φίλτρο, χωρίς διάκριση ως προς το μέγεθος τους. Το όριο αυτό (ΡΝ) δεν έχει ακόμα οριστεί, αλλά δεν θα αργήσει, ώστε να δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος στους κατασκευαστές.

Οι πληροφορίες σχετικά με τις εξελίξεις στον ορισμό του επιπέδου ΡΝ, αναφέρουν ότι έχει επέλθει συμβιβασμός και ότι θα είναι τόσο ελαστικός που όλοι οι ντιζελοκινητήρες που θα εκπληρώνουν το όριο ΡΜ10, αυτόματα θα ικανοποιούν το όριο ΡΝ. Αν είναι έτσι, τότε η ανάγκη αντιμετώπισης του προβλήματος της εκπομπής μικρού μεγέθους μικροσωματιδίων, που είναι τα πιο βλαβερά για την υγεία, από τους πετρελαιοκινητήρες αναβάλλεται για το μέλλον.

Σήμερα, το πρόβλημα με την εκπομπή πολύ μικρών μικροσωματιδίων παραμένει έντονο στους ντιζελoκινητήρες Euro 5 και σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες θα παραμένει και στα μελλοντικά ντίζελ Euro 5b.

Τα Πετρελαιοκίνητα οχήματα που χρησιμοποιούν νοθευμένο και παράνομο πετρέλαιο, εξελίσσονται σε τοξικές βόμβες για την Αττική και την Θεσσαλονίκη

Η έκταση της παράνομης διάθεσης και χρήσης νοθευμένου πετρελαίου (θέρμανσης – ναυτιλίας) στην Ελλάδα και ειδικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, είναι μεγάλη και με τραγικές επιπτώσεις. Η ελεύθερη κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων επιβατικών σε Αττική και Θεσσαλονίκη εκτιμάται πως έχει εκτινάξει την νοθεία και το λαθρεμπόριο πετρελαίου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Ημερίδας που διοργάνωσε το ECOCITY στο τέλος Μαΐου 2011, αν δεν υπάρξουν πρώτα οι προϋποθέσεις πάταξης της νοθείας και λαθρεμπορίου πετρελαίου, δεν θα έπρεπε να έχει εκτεθεί η τότε Κυβέρνηση στη στήριξη εμπορικών αιτημάτων για άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης,

Στους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες που πληρούν τις προδιαγραφές Euro 5 και 6, η χρήση πετρελαίου θέρμανσης ή ακόμη και μίγμα πετρελαίου κίνησης με θέρμανσης επιβαρύνει σημαντικά και φράζει πολύ πιο γρήγορα το φίλτρο με κατάληξη στη μόνιμη ζημιά του και αχρήστευσή του σε ότι αφορά στις ιδιότητές του.

Η καύση πετρελαίου θέρμανσης ή ναυτιλίας, αντί για πετρέλαιο κίνησης από τα αυτοκίνητα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για την ήδη ρυπασμένη ατμόσφαιρα και την υγεία των κατοίκων της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και των μεγάλων πόλεων. Οι Επιστήμονες και το ECOCITY έχουν επισημάνει, πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, τους κινδύνους στην Δημόσια Υγεία και στο Περιβάλλον.

Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, είτε παλαιάς, είτε νέας τεχνολογίας, που χρησιμοποιούν πετρέλαιο θέρμανσης, εξελίσσονται σε τοξικές βόμβες για τον αέρα των πόλεων που κυκλοφορούν. Με την υπάρχουσα παράνομη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας για κίνηση, καθώς και με την εκπομπή μεγάλου αριθμού PM2,5 και μικρότερης διαμέτρου, απαιτείται λήψη μέτρων και αντικινήτρων κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων στις μεγάλες πόλεις μας.

Τι προτείνει η Επιτροπή του ECOCITY για την αξιολόγηση των επιπτώσεων της πετρελαιοκίνησης

Επειδή οι επιπτώσεις της πετρελαιοκίνησης κρίνονται ιδιαίτερα σοβαρές, επιβάλλεται η αντικειμενική αξιολόγηση με βασικούς δείκτες επιλογής τη Δημόσια Υγεία και τον επηρεασμό του Αέρα των μεγάλων πόλεων της χώρας και όχι το οικονομικό κέρδος και η μεροληπτική στήριξη μικρής μερίδας εμπόρων. Η Κυβέρνηση πρέπει να αποδεικνύει το ενδιαφέρον της για το κοινό καλό, αποφασίζοντας αντικειμενικά και με ισορροπία τις αλλαγές.

Το ECOCITY εκφράζει την ανησυχία και τον έντονο προβληματισμό, για εμπορική και οικονομική μόνο προσέγγιση της παροχής κινήτρων για τα πετρελαιοκίνητα, αντί η προτεραιότητα να είναι η υγεία, η προστασία του περιβάλλοντος και η ποιότητα ζωής του συνόλου των κατοίκων, που ζουν στις μεγάλες περιοχές της χώρας.

Η επικίνδυνη αύξηση της αιθαλομίχλης στη χειμερινή περίοδο και αδυναμία καταστολής του λαθρεμπορίου καυσίμων, σε συνδυασμό με την η απουσία παγίδων για τις εκπομπές μικροσωματιδίων στα πετρελαιοκίνητα οχήματα παλαιάς τεχνολογίας, καθώς και οι κλιματικές συνθήκες της Ελλάδας, είναι οι κύριοι παράγοντες που θα πρέπει να εξεταστούν ιδιαίτερα στην αξιολόγηση των επιπτώσεων της αλματώδους αύξησης της πετρελαιοκίνησης στην χώρα μας.

Το ECOCITY προτείνει :

· Εφαρμογή καθεστώτος αντικινήτρων για την πετρελαιοκίνηση που θα περιλαμβάνει

Ø Αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης

Ø Πληρωμή τελών κυκλοφορίας όλων των πετρελαιοκίνητων

Ø Ελεύθερη κυκλοφορία στο κέντρο των πόλεων μόνο σε ηλεκτρικά, φυσικού αερίου και υβριδικά οχήματα. Απαγόρευση κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στο κέντρο επιβαρυμένων από ρύπανση πόλεων της χώρας

Ø Κίνητρα για αντικατάσταση του στόλου των πετρελαιοκίνητων ταξί με ηλεκτρικά, φυσικού αερίου και υβριδικά οχήματα.

Ø Απόσυρση και αντικατάσταση του ρυπογόνου στόλου των Φορτηγών, που κυκλοφορούν στη χώρα, καθώς και εφαρμογή αντικινήτρων για τις εισαγωγές μεταχειρισμένων παλαιάς τεχνολογίας.

Ø Δημιουργία περιβαλλοντικών δακτυλίων για φορτηγά που θα εισέρχονται στις πόλεις, όπου θα κυκλοφορούν μόνο νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα και όχι ο παλιός και ρυπογόνος στόλος των μεταχειρισμένων που υπάρχουν.

· Τακτικός έλεγχος φίλτρων κατακράτησης μικροσωματιδίων, καθώς και εκπομπής οξειδίων του αζώτου σε πετρελαιοκίνητα οχήματα, μέχρι να επιβεβαιωθεί η πάταξη της χρήσης νοθευμένου πετρελαίου, που προκαλεί ζημιά στη Δημόσια Υγεία, στο Περιβάλλον και στην Οικονομία.

Επιπλέον προτείνει και προσφέρει τη συμβουλευτική υποστήριξη :

Σελίδα 1 από 5

ΑΞΟΝΕΣ

  • ΑΕΡΑΣ
  • ΝΕΡΟ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
  • ΟΙΚΙΣΜΟΣ